|
|
|
|
|
|
|
1. Info |
Produkt |
Det, der skal sælges. Fx ketchup
Reklameres der for et produkt, eller et navn / brand / firma
|
Afsender |
Navnet på firmaet. Fx Heintz. |
Medie |
Fx banner, plakat, folder, annonce. |
År |
Hvornår er reklamen lavet? |
Serie |
Er det en del af en reklame-serie? (Reklamekampagne) |
Undergenre |
Hvilken type reklame er der tale om? Kommerciel reklame, holdningsorienteret reklame, informerende reklame.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Komposition |
Indre komposition (handling)
|
Indhold |
Hvad ser man på reklamen?
Er der en handling i billedet?
(Er det et kunstigt opstillet billede, eller er det taget i naturlige omgivelser?)
|
Konflikt |
Er der en konflikt i handlingen? (noget som skal løses eller gøres)
|
Modtager-synsvinkel |
Er billedet taget på en måde, så tilskueren har en rolle?
Kigger personerne på billedet ud på os?
Er vi en del af det der foregår, eller er vi "fluen på væggen"?
|
Ydre komposition (Layout) |
Blikfang |
Har billedet noget, som skal fange folks opmærksomhed. Fx stærke farver, nøgenhed, provokerende slogan eller andet. |
Stopeffekt |
Hvor stopper øjnene op og hviler? |
Linjer |
Hvor er det vigtige placeret i billedet?
Handlingslinje: Er der en linje som fører os igennem handlingen? I hvilken rækkefølge, skal man se tingene på billedet?
- Vandrette, lodrette, diagonale linjer
- Trekantskomposition
- Symmetrisk komposition
- Diagonal-komposition
- Spejlingsakse
|
Beskæring |
- Super-total, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær
|
Perspektiv |
Fra hvilken kameravinkel (perspektiv) er billedet taget?
- Frøperspektiv, normalperspektiv, fugleperspektiv
|
Lag |
- Forgrund
- Mellemgrund
- Baggrund
|
Vægtning |
Hvordan er vægten og balancen i billedet?
- Hælder billedet?
- Er det tungere i den ene side? Hvorfor?
|
Packshot |
Hvor og hvordan vises produktet på billedet?
Hvorfor har man valgt denne placering?
|
Grafik (placering) |
Er der gjort brug af:
- Grafik
- Tekst
- Firmaets logo
Hvor på billedet er det placeret?
I hvilket lag? (Forgrund, mellemgrund, baggrund)
Hvor meget fylder det?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Personer |
Hvem eller hvad? |
Hvem og hvad ser man på billedet?
Er der en eller flere personer?
- Hvilke roller spiller personerne?
- Hvilke roller spiller rekvisitterne?
- Hvordan spiller produktet en rolle i handlingen?
|
Branding-figur |
Medvirker der en branding-figur (Brand Character)?
Fx Harry fra DSB-reklamer, Ronald MacDonald osv.
Er handlingen i reklamen bygget op omkring denne figur (figurdrevet fortælling), eller fungerer figuren som en slags maskot?
|
Karakteristik |
Hovedperson: Hvem er den vigtigste person (måske flere)?
- Hvordan ser personen ud?
- Hvilken type? Elegant, sexet, almindelig, kikset osv.
- Er personen kendt, ukendt, ekspert?
- Særlige egenskaber? Troværdig, sjov, alvorlig, rolig.
Hvilken funktion har personen? Hvorfor er denne person valgt til at sælge produktet?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Miljø /tid |
Miljø |
Sted:
Hvor er vi?: Diskotek, ferieparadis, skole, hospital, natur, indkøbscenter, fabrik osv.
Sociale forhold
Er der lagt vægt på sociale forhold: fx fattigt miljø, at være kendt, krig, overklasse, arbejdsforhold osv.
Omgivelser / opstilling:
- Naturlige omgivelser.
- Kunstige omgivelser (kulisser), fx et studie.
- En blanding.
Look
Naturligt eller kunstigt look (udseende).
Er det med vilje? Hvilken effekt giver dette look?
|
Miljø (betydning) |
Hvilken rolle spiller miljøet?
Har miljøet en påvirkning på budskabet / temaet i billedet?
Bliver miljøet brugt til at afspejle personer eller livsstil?
Er miljøet med til at "sælge" produktet der reklameres for?
|
Tid |
Hvornår foregår handlingen i billedet?
Spiller tiden en rolle eller er reklamen tidløs?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Virkemidler |
Tekst |
Tekstens udseende (font)
Hvordan ser teksten ud?
Se efter: Skrifttype, farve, størrelse, fed skrift, kursiv, kapitæler (store bogstaver), understregning osv.
Tekstens indhold:
Er der et slogan, en catchphrase, eller andre særlige sætninger?
Hvordan bruges det og hvad betyder det?Bruges der: ordspil, rim, ironi osv.? (se sproglige virkemidler)Er der en sammenhæng mellem tekst og billede? Hvordan?
Sprogbrug:
Er der brugt et særligt sprog for at fange opmærksomheden?
Eksempler: Ungdommeligt sprog, slang, bandeord, fagsprog voksent, barnligt, sprog fra en bestemt kultur eller stil?
|
Grafik |
Grafik
Hvilken grafik har man brugt?
Hvordan spiller grafikken sammen med billede og tekst?
- Grafer og diagrammer (statistik, undersøgelser)
- Pile og streger
- Bannere eller skilte (fx med tilbud)
- Animationer (fx emojis, thumbs up, tegnede personer)
- Område til længere informationstekst
- Tekstbokse: fx stjerner, hjerter, firkanter, notesseddel
- Andet grafik?
Logo Er firmaets logo til stede? Hvor? Er det tydeligt? Hvorfor har man valgt denne placering? Hvordan spiller logoet sammen med billede og tekst??
|
Lys |
Hvordan har man brugt lys som et virkemiddel? Se både efter:
Lys-typer:
Lyssætning:
Lyskilde: Lampe, sol, stearinlys osv.
Lysretning: Medlys, modlys, lys fra siden osv.
|
Effekter |
Hvordan har fotografen forsøgt at påvirke udtrykket og stemningen i billedet ved hjælp af effekter?
Er billedet efterbehandlet på computer? Hvordan?
Er billedet realistisk eller kunstigt at se på?
- Farvefilter
- Effektfilter
- Retouch (fx når hud eller overflader er gjort pænere)
- Overlays (fx farvede prikker, lysstriber oven på billedet)
|
Kamera |
Er der noget særligt ved den måde billedet er taget:
Tekniske virkemidler:
- Liggende (landscape)
- Stående (portrait)
- Panorama
- 3D
- Fokusering/sløring (skarpt / uskarpt)
- Overeksponering
- Zoom
Andet:
- Bevægelse: fx rystet kamera
- Kameraets placering: fx under en seng
- Filmet igennem et vinduesglas
- Filmet under vand
- Regndråber eller blod på linsen
- Andet?
|
Farver |
Hvordan spiller farverne en rolle i billedet?
- Er der en eller flere dominerende farver? Hvorfor?
- Er billedet taget i farver eller sort/hvid?
- Bruges der komplimentærfarver?
- Farvesymbolik? Betyder farverne noget?
- Virker farverne kunstige eller realistiske?
|
Symboler |
Er der genstande, tegn, skilte eller andet, som har symbolske betydninger? Fx en kuffert, et stopskilt, et kors, et flag, et æble osv.
|
Tone |
Hvilken tone (stemning) har billedet?
Hvorfor har man valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?
Eksempler:
- Mystisk, humoristisk, positiv, energisk, barnlig, naiv, troværdig, alvorlig, sørgelig, højtidelig, videnskabelig, naturlig, overnaturlig, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, ekslusiv, plat osv.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Fortolkning |
Kommunikation
(retning)
|
Har reklamen blikket indad eller udad?
- Afsenderrettet (indad): Reklamen er afsenderrettet, hvis den har blikket indad mod sig selv. Altså når den fokuserer på produktet eller firmaet der står bag.
- Modtagerrettet (udad): Reklamen er modtagerrettet, hvis den har blikket udad mod os. Altså fokuserer på dem, der ser - og skal købe produktet.
|
Kommunikation
(påvirkning)
|
Hvordan taler reklamen til os?
- Provokerer billedet?
- Skal vi tage stilling til noget?
- Taler billedet til vores følelser: samvittighed, glæde, omsorg, fornuft, ubehag, medlidenhed
|
Reklamekneb |
Hvordan prøver reklamen at lokke os:
- Hvordan prøver reklamen at argumentere for, at du skal købe produktet?
- Hvilke kneb bruger den til at overbevise dig?
Andre kendte kneb:
- Medlemsfordele
- Konkurrencer
- Mærkedage: Black Friday, Mors Dag, Valentines Day
- Højtids- og ferietilbud: Jul, påske, sommerferie
- Fødselsdag, jubilæum
- Salgstaler: "tilbud lige nu!!", Kun få tilbage" osv.
|
Tema |
Bruger reklamen et tema i handlingen (ofte flere):
Fx: Ungdom, natur, sport, frihed, danskhed, maskulinitet osv.
Bruger reklamen et tema som lokkemiddel:
Fx: Sex, humor, alvor, videnskab, økonomi.
|
Intertekstualitet |
Peger reklamen bevidst på, eller låner indhold fra, andre kendte billeder, tekster eller film. |
Mål |
Hvad er reklamens mål:
|
Budskab |
Hvad er reklamens budskab?
Er der et primært og et sekundært budskab? Eksempel:
- Primært budskab (ofte budskabet i handlingen): "Det er træls at mangle ketchup, hvis der kommer gæster".
- Sekundært budskab (Det som reklamen vil have dig til): Køb og spis ketchup!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Konklusion |
Identifikation |
Er der tale om en af følgene reklametyper:
- spejlingsreklame
- prestigereklame
- stilreklame (læs mere)
|
Vurdering |
Hvad synes du om reklamen?
- Hvilke tanker og følelser vækker reklamen i dig?
- Blev du overbevist?
- Har reklamen en effekt på dig?
- Fik du lyst til at købe produktet?
|
AIDA-modellen |
Brug AIDA-modellen til at afgøre om det er lykkedes for afsenderen at lave en effektiv reklame. A = Attention (opmærksomhed) I = Interest (interesse) D = Desire (ønske) A = Action (handling)
|
Målgruppe |
Hvem henvender reklamen sig til? Hvordan?
Køn, alder, social klasse.
|
Perspektivering |
Hvilke andre billeder / reklamer kan man sammenligne med?
Hvad er ens, hvad er forskelligt? Læs mere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|