Vejledning
Lidt til læreren
Analysehjulet
Analysehjulet er en hjælp til at analysere tekster m.m. i dansk i udskolingen. Analysemodeller er ofte meget forskellige og svære at finde rundt i. Analysehjulet var derfor en ide til et system, hvor arbejdet med forskellige genrer kunne følge de samme overskrifter. Dette skulle gerne skabe overskuelighed og mere tryghed i arbejdet med de mange genrer.
Lærerens rolle: Analysehjulet er tænkt som et supplement til undervisningen, og lærerens rolle, som vejleder, er derfor vigtig. Opgaven er at hjælpe eleven til at udvælge relevante analysepunkter fra Analysehjulet, i forhold til den tekst der arbejdes med. Analysehjulet skal IKKE styre elevens arbejde. Det er eleven, der skal lære at styre Analysehjulet. Der skal udvælges, sorteres og lægges til.
Det er vores erfaring, at det er bedst at sætte Analysehjulet i brug, efter at eleven har dannet sig indtryk og holdninger om teksten, billedet, filmen osv. Denne rækkefølge er vigtig, hvis hjulet skal være et værktøj – og ikke en opskrift, som man blindt følger.
Skrivehjulet
Skrivehjulet kan bruges som en guide, når der skal produceres tekster. Den kan bruges til alle størrelser tekster – uanset om man skal skrive en hurtig, kort besked med et præcist budskab, eller om man skal lave en større skriftlig opgave i dansk med et mere komplekst indhold.
Ved at bruge Skrivehjulet sikrer man, at man som afsender forholder sig til:
- Hvem man skriver til? (modtager)
- Hvad ens tekst skal kunne? (hensigt)
- Hvordan man vil få teksten til at virke bedst muligt? (fremstillingsformer)
- Hvilke rammer, den skal skrives indenfor? (genre og layout)
Genreblomster
Genreblomsterne findes på mange af genretræk-siderne. Blomsten er beregnet til at printe og hænge op i klassen, når man har arbejdet med de forskellige genrer. Blomsten skal hjælpe eleverne med at huske de vigtigste genretræk, som nævnes her på siden under seks udvalgte overskrifter. Disse overskrifter vises på blomstens blade. Man kunne derfor også kalde det en “huskeblomst”.
Blomsterne er inddelt i farver efter, hvilken genre-kategori de tilhører. Det er de samme farver, som findes i kategorioversigten under fanen “genretræk“. På den måde hjælper blomsten også med at kategorisere genren. Læreren kan så hænge blomsterne op efter farve:
- Grøn = fiktion
- Rød = Refleksion
- Gul = Opinion
- Blå = Information