Blikfang

Blikfang er det, der gør, at du får øje på et billede (eller en reklame). Altså det, der får billedet til at skille sig ud fra mængden. 
 
Det kan fx være en stærk farve, en kendt person eller noget der overrasker eller provokerer (som fx sex), som giver billedet blikfang.
 
Blikfang er det som får dig til at få øje på billedet og som fanger din opmærksomhed. Det kan fx være at du kommer gående på gaden, og pludselig kører en bus forbi med en reklame. Hvis du får lyst til at kigge på reklamen, er det fordi der er noget på billedet, der skaber blikfang.
 
Er blikfang det samme som stopeffekt?
Nej, det er ikke det samme. Men på mange billeder kan det sagtens være den samme genstand eller person, der skaber blikfanget eller stopeffekten. 
  • Blikfanget er det som fanger dit øje, imens du går forbi billedet.
  • Stopeffekten er det sted på billedet, hvor dit øje ledes hen - altså der hvor øjet "lander" mens du står og kigger på billedet. Læs mere om stopeffekt.
På eksemplet nedenunder bruges havfruen både som blikfang og som stopeffekt.
Eksempel:
Billedet er en reklame for "Campari", som er i flasken på billedet - men det er kvinden som først fanger vores øje. I denne reklame har man valgt at bruge den kendte og smukke Eva Mendes som blikfang. Hun sidder i midten, hvor hun, som en smuk havfrue klædt i hvidt tøj, skal fange vores opmærksomhed og interesse.
  
 
 
 

Blikfang i reklamebilleder 

Hvis du arbejder med reklamebilleder, er blikfanget det første led i AIDA-modellen. Læs mere her.