A: Attention (opmærksomhed)
Reklamens første opgave er at fange vores opmærksomhed. Reklamens evne til at fange vores opmærksomhed kaldes også
blikfang.
Spørg dig selv; hvad er det første, jeg får øje på, når jeg ser reklamen?
I: Interest (interesse)
Det er ikke nok, at vi bliver opmærksomme. Produktet vil have, at vi bruger tid på reklamen. Lytter – ser osv. Interesserer os for reklamens indhold.
Spørg dig selv; hvad får dig (modtageren) til at kigge længere tid på reklamen?
D: Desire (ønske eller behov)
Når interessen er skabt, skal reklamen sætte gang i vores tanker – altså påvirke vores følelser. Den skal give os et ønske om at eje produktet, og vi skal føle behov for at det er vores.
Spørg dig selv: hvad vil reklamen gerne have dig (blikfang) til at føle behov for?
A: Action (handling)
Reklamens sidste udfordring er at få os til at lave en konkret handling. Det vil i de fleste tilfælde sige, at vi skal købe produktet.
Hvis de tre første kriterier er opfyldt, er der en god chance for, at den fjerde også bliver det.