EFU-modellen

I reklamer er budskabet for det meste, at man får noget ud af at købe det produkt der reklameres for. EFU-modellen bruges nogle gange af reklamefolk til at formidle og styrke dette budskab og dermed gøre det klart for os forbrugere, hvad vi får ud af at købe det, vi ser i reklamen.

Hvad står EFU for:

Hvis man laver en reklame som tager højde for EFU-modellen, sikrer man sig at reklamen fortæller følgende oplysninger:
 
 
E = egenskaber
Reklamen viser, hvad produktet kan eller hvad det indeholder.
Altså hvilke egenskaber produktet har.
 
F = fordele
Reklamen viser fordelene ved dette produkt.
Skiller produktet sig ud fra andre produkter?
 
U = udbytte
Reklamen viser, hvad får man ud af disse fordele?
Hvad er “gevinsten” ved at eje produktet?

Eksempel:

I en analyse af en reklame, kan du forsøge at bruge modellen set med forbrugerens øjne. Altså, spørge ind til om reklamen giver os svar på om hvilke egenskaber, fordele og hvilket udbytte der er ved at købe produktet.
 
Obs: Vær opmærksom på at mange reklamer kun viser udbyttet.
 
 
Eksempel: Reklame for shampoo.
E = Shampoo'en indeholder naturlige mineraler.
F = Håret får glans og styrke.
U = Du kommer til at se bedre ud.