En reklame kan være særligt effektiv, hvis det lykkedes for reklamen at skabe identifikation hos modtageren. Altså at vi genkender os selv – eller genkender et behov. Reklamer skal fungere som et spejl. Enten spejler det os, som vi ser os selv, eller også spejler det noget vi kender: en lyst, et behov, en følelse, eller bare noget vi gerne vil have.
Herunder er der tre typer reklamer. De skaber identifikation på hver deres måde:
Spejlingsreklame:
Reklamen får os til at genkende noget hos os selv. Vi identificerer os med personerne som optræder i reklamen. Vi spejler os i personernes succes, talent, lykke, skønhed, popularitet osv.
Prestigereklame:
Reklamen får os til at mærke behovet for at ville opnå den samme prestige, som personen har på billedet. Hvis man køber, det der reklameres for, får vi den samme prestige.
Stilreklame:
Reklamen viser en særlig livsstil eller kultur, vi kan identificere os med eller være en del af. Man er, eller bliver, en del af denne stil, når man køber produktet.