Det, at være klar over sin målgruppe, er særlig relevant i reklamer, hvor
afstenderen forsøger at lave reklamen, så den rammer
modtageren (forbrugeren) bedst muligt. Chancen for, at de kan sælge deres produkt bliver større, når reklamen henvender sig til dem, der har mest brug for produktet.
Når man arbejder med reklamer, kan man inddele målgrupper i:
- Primære målgrupper
- Sekundære målgrupper
Primær målgruppe: Den primære målgruppe er den gruppe mennesker, reklamen retter sig direkte mod. Det er den gruppe, der er tænkt på, da man levede reklamen. Der er tænkt i disses behov, økonomisk status og interesser ved markedsføringen. Ligeledes er der tænkt på hvilke symboler og virkemidler disse reagerer positivt på.
Sekundær målgruppe: Den sekundære målgruppe er den gruppe, som gerne vil ligne den gruppe, reklamen direkte er rettet imod. Det kan fx være en gruppe, der ikke er så rige, som den primære gruppe, men som gerne vil udtråle, at man er det.