Reklamekneb (argumentationskneb)

Mange reklamer bruger kneb, når reklamen forsøger at få modtageren til at synes noget bestemt. Argumentationskneb bruges, når reklamen argumenterer for, at du skal købe og eje et bestemt produkt.
 
Kort sagt: Hvordan forsøger reklamen at overbevise dig?
Der findes mange slags argumentationskneb. Nogle reklamer bruger op til flere af disse kneb i samme reklame. Her er nogle af de mest kendte:
  • Ekspertkneb: Eksperter anbefaler produktet.
  • Gevinstkneb: Reklamen lover dig en fordel ved at eje produktet.
  • Idolkneb: Kendte mennesker, fx sportsstjerner, anbefaler produktet.
  • Udbredelseskneb: "Alle bruger dette produkt, derfor skal du da også."
  • Sandhedskneb: Reklamen påstår at have ret.
  • Generaliseringskneb: Reklamen fortæller, at andre har haft glæde af produktet.
  • Autoritetskneb: Fx en polimand eller direktør anbefaler produktet.
  • Prestigekneb: Du opnår høj status når du ejer produktet.
  • Selvsikkerhedskneb: Du får mere selvtillid, hvis du ejer produktet.
  • Fornuftskneb: Produktet er et fornuftigt køb. Du er derfor fornuftig.
  • Historiekneb: Produktet har eksisteret i mange år. Et kvalitetsstempel.
  • Økonomikneb: "Hvis du køber nu, sparer du....!" 

Ekspertkneb

Dvs. at fagfolk/eksperter åbenlyst udtaler sig eller på anden måde signalerer et engagement i en sag.
 
Det kan være "ægte" eksperter, altså virkeligt eksisterende, kendte eller ukendte, fagfolk eller andre personer, som vi opfatter som særligt troværdige af modtageren. Fx
  • Forskere
  • Proffessorer
  • Læger
  • Politibetjente
  • Direktører
 

Gevinstkneb

Reklamen lover dig en fordel (gevinst) ved at eje eller bruge produktet. Fx:
  • "Du får bedre styr på din økonomi..."
  • "Så behøver du ikke længere at bekymre dig om..."
  • "Din hovedpine forsvinder på 2 minutter..."
  • "Dine venner vil synes du er sej..."
  • "Du får ingen problemer fremover med at vaske hår..."
  • "Med denne app bliver livet nemmere..."
 

Idolkneb

Dvs. at idoler, direkte eller indirekte, signalerer at synes det samme som afsenderen. Det kan være ægte idoler, fx sportsstjerner, eller "uægte" idoler, fx personer, der mødes med beundring af de andre medvirkende i reklamen.
 
Eksempler på "ægte idoler"
  • Skuespillere
  • Kendte fra TV
  • Sangere og musikere
  • Sportsstjerner
  • Andre kunstnere
 

Udbredelseskneb

Dvs. at der henvises til en større mængde mennesker, der er fælles eller enige om et eller andet.
  • "Som alle jo ved, så..."
  • "Langt de fleste har oplevet, at..."
  • "Over 10000 har nu købt..."
  • "Enhver burde vide, at..."
  • "Hvem har ikke prøvet at stå i den situation, hvor..."
  • "Mange mener, at..."
 

Sandhedskneb 

Der bruges et sandhedspostulat. Det vil sige at reklamen påstår noget, der virker som en sandhed, ingen kan sige imod.
 
  • "Det er jo helt klart, at..."
  • "Man er helt sikker på, at..."
  • "Forskning viser at.."
 

Generaliseringskneb

Dvs. når modtageren påvirkes til tro, at når det er sket for én person, så sker det nok for alle. Fx:
  • "Den 36-årige Birte Birtesen har tabt sig 12 kg. på mindre en 60 dage ved at bruge slankemidlet "Super-Tynd"