Navnet på firmaet. Fx Heinz.
Banner, plakat, folder, annonce i avis eller blad, internet, andet.
Hvornår er reklamen fra?
Er det en del af en reklame-serie? (Reklamekampagne)
Har billedet noget, som skal fange folks opmærksomhed. Fx stærke farver, nøgenhed, provokerende slogan eller andet.
Hvor stopper øjnene op og hviler?
Hvor er det vigtige placeret i billedet?
Handlingslinje: Er der en linje som fører os igennem handlingen? I hvilken rækkefølge, skal man se tingene på billedet?
Er der et forsvindingspunkt?
Er der gjort brug af Det gyldne snit?
Findes der andre linjer og kompositioner i billedet?:
Fra hvilken kameravinkel (perspektiv) er billedet taget?
Hvad kan man se i billedets lag? Hvad er der tænkt?
Er der gjort brug af:
Hvor på billedet er det placeret?I hvilket lag? (Forgrund, mellemgrund, baggrund)
Hvor meget fylder det?
Hvad ser man på reklamen?
Er der en handling i billedet?
(Er det et kunstigt opstillet billede, eller er det taget i naturlige omgivelser?)
Hvem eller hvad spiller hovedrollen på billedet?
Er der en eller flere interessante personer eller ting?
Medvirker der en branding-figur (Brand Character)?
Fx Ronald MacDonald
Er handlingen i reklamen bygget op omkring denne figur (figurdrevet fortælling), eller fungerer figuren som en slags maskot?
Hovedperson: Hvem er den vigtigste person (måske flere)?
Hvilken funktion har personen?
Hvorfor er denne person valgt til at sælge produktet?
Lav eventuelt en personkarakteristik.
Sted:
Hvor er vi?: Diskotek, ferieparadis, skole, hospital, natur, indkøbscenter, fabrik osv.
Sociale forhold
Er der lagt vægt på sociale forhold: fx fattigt miljø, at være kendt, krig, overklasse, arbejdsforhold osv.
Omgivelser / opstilling:
Look
Naturligt eller kunstigt look (udseende).
Er det med vilje? Hvilken effekt giver dette look?
Hvilken rolle spiller miljøet?
Har miljøet en påvirkning på budskabet / temaet i billedet?
Bliver miljøet brugt til at afspejle personer eller livsstil?
Har miljøet en symbolsk betydning?
Er miljøet med til at “sælge” produktet der reklameres for?
Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Solskin: = glæde, friskhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
Hvornår foregår handlingen i billedet?
Spiller tiden en rolle eller er reklamen tidløs?
Tekstens udseende (font)
Hvordan ser teksten ud?
Se efter: Skrifttype, farve, størrelse, fed skrift, kursiv, kapitæler (store bogstaver), understregning osv.
Tekstens indhold:
Er der et slogan, en catchphrase, eller andre særlige sætninger?
Hvordan bruges det og hvad betyder det?
Bruges der: ordspil, rim, ironi osv.? (se sproglige virkemidler)
Er der en sammenhæng mellem tekst og billede? Hvordan?
Sprogbrug:
Er der brugt et særligt sprog for at fange opmærksomheden?
Eksempler: Ungdommeligt sprog, slang, bandeord, fagsprog voksent, barnligt, sprog fra en bestemt kultur eller stil?
Grafik
Hvilken grafik har man brugt?
Hvordan spiller grafikken sammen med billede og tekst?
Logo
Er firmaets logo til stede? Hvor? Er det tydeligt?
Hvorfor har man valgt denne placering?
Hvordan spiller logoet sammen med billede og tekst??
Hvordan har man brugt lys som et virkemiddel? Se både efter:
Lys-typer:
Lyssætning:
Lyskilde: Lampe, sol, stearinlys osv.
Lysretning: Medlys, modlys, lys fra siden osv.
Hvordan har fotografen forsøgt at påvirke udtrykket og stemningen i billedet ved hjælp af effekter?
Er billedet efterbehandlet på computer? Hvordan?
Er billedet realistisk eller kunstigt at se på?
Er der noget særligt ved den måde billedet er taget:
Tekniske virkemidler:
Andet:
Hvordan spiller farverne en rolle i billedet?
Hvilken tone (stemning) har billedet?
Hvorfor har man valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?
Eksempler:
– Mystisk, humoristisk, positiv, energisk, barnlig, naiv, troværdig, alvorlig, sørgelig, højtidelig, videnskabelig, naturlig, overnaturlig, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, ekslusiv, plat osv.
Lykkes det for reklamen at skabe identifikation?
Er der tale om en af følgene reklametyper:
Har reklamen blikket indad eller udad?
Afsenderrettet (indad): Reklamen er afsenderrettet, hvis den har blikket indad mod sig selv. Altså når den fokuserer på produktet eller firmaet der står bag.
Modtagerrettet (udad): Reklamen er modtagerrettet, hvis den har blikket udad mod os. Altså fokuserer på dem, der ser – og skal købe produktet.
Brug eventuelt også kommunikationsmodellen (kanyle-modellen)
Hvordan taler reklamen til os?
Brug AIDA-modellen til at afgøre om det er lykkedes for afsenderen at lave en effektiv reklame.
Hvad siger reklamen om produktets værdi? Altså hvad får vi ud af at købe det der reklameres for.
EFU-modellen kan også hjælpe. Her kigger man efter:
Hvordan prøver reklamen at lokke os:
Andre kendte kneb:
Peger reklamen bevidst på, eller låner indhold fra andre kendte sammenhænge. Fx bibelhistorier, kendte eventyr, ikoniske filmscener osv.
Hvad synes du om reklamen?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing