Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Novelle

Analysehjul
1. Info
2. Komposition
3. Personer
4. Miljø / tid
5. Virkemidler
6. Fortolkning
7. Konklusion

Download modellen til udfyldning

Download

1. Info

Titel

Hvad hedder novellen?

Forfatter

Hvem har skrevet historien? Relevant information om forfatteren.

Serie

Er den en del af en novellesamling?

År

Hvornår er novellen skrevet?

Litterær periode

Den tid, som novellen er skrevet i. Eksempler: Det moderne gennembrud, efterkrigstiden, 80’erne, 90’erne, i dag.

Genretræk
Er der tydelige genretræk?
Læs mere om genretræk i noveller.
Undergenre
Realistisk novelle
Fantasy
Gyser
Krimi
Science fiction
SMS-novelle

2. Komposition

Ydre komposition (udseende)
Layout

Er der noget særligt ved novellens layout? Hvilken effekt har det?

Eksempler:

  • Forskellige skrifttyper (font) i teksten?
  • Tydelige afsnit eller inddelinger?
  • Billeder eller grafik?
Indre komposition (tekstens indhold)
Resume

Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?)

Konflikt
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
Vendepunkter
Find vendepunkter.
Hvor i handlingen tager historien vigtige drejninger.
Handlingsforløb

Hvordan forløber handlingen:

  • Lineært handlingsforløb (kronologisk)
  • Opbrudt handlingsforløb (tidsspring, flashback osv.)
  • Cirkulært handlingsforløb
  • Parallelle handlinger
  • Se mere om handlingsforløb
Handlingslinje

Lav eventuelt en handlingslinje.

Du kan bruge en handlingslinje til at vise og forklare handlingens forskellige dele og vendepunkter.

Fortalt tid

Fortalt tid: Hvor lang tid spænder handlingen over? Fx: en dag, en time, en uge.

Fortællekneb
  • In medias res
  • Varsel
  • Forudgreb
  • Plot-twist
  • Åben slutning
  • Andre fortællekneb
Tre-akter-model

Tre-akter-modellen (også kaldet Plot-point-modellen) kan bruges til at vise om handlingen er inddelt i 3 akter, og hvor vendepunkterne er.

  1. Begyndelse + vendepunkt
  2. Handling + vendepunkt
  3. Afslutning

 

Tre-akter-modellen kan fx bruges, når berettermodellen ikke bruges.

Berettermodel

Anslag, præsentation, uddybning, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks, udtoning.

3. Personer

Fortæller / synsvinkel

Fortæller:
Hvilken type fortæller er der i teksten? Er det en jeg-fortæller, en 3.personsfortæller, en alvidende fortæller?

Synsvinkel:
Er der indre eller ydre synsvinkel?
Skiftes der synsvinkel undervejs, til en anden person? (Sjældent)

Ekstra (hvis det er relevant):
Er tekstens sprog eller indhold på nogen måde påvirket af fortælleren? Fx hvis man kan mærke, at fortælleren er et barn eller optræder utrovædig (læs mere her)

Hovedperson

Hvem er hovedpersonen?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?

Lav en personkarakteristik af en eller flere vigtige personer.

Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.

Bi-personer

Andre personer som kan være vigtige for historien, men som ikke er beskrevet så grundigt som hovedpersonen.

Relationer

Hvilke relationer har hovedpersonen til de andre personer i novellen? (Familie, venner, kæreste, fjende, fremmed osv.)

Beskriv de vigtigste relationer: Hvordan har de det med hinanden? Er de uvenner, anspændt, elskende, beskyttende osv.

Brug eventuelt relationsmodellen for at skabe overblik.

Karakteristik

Lav en indre og ydre personkarakteristik af en eller flere vigtige personer i novellen.

Personudvikling

Hvordan udvikler personen sig igennem handlingen?
Gennemgår personen en overgang eller forandring?
Gennemgår personen et statusskift?

Brug eventuelt disse værktøjer:

  • Udviklingsdiagram
  • Udviklingslinje
Navne-symbolik

Har navnene på personerne en symbolsk betydning?

Nogle gange betyder personernes navne noget, og har betydning for, hvordan vi skal opfatte dem i historien. Der findes oversigter over navnes betydninger i bøger og på nettet?

4. Miljø / tid

Miljø

Find eksempler i teksten hvor miljøet bliver beskrevet af forfatteren. Er der noget særligt at bemærke om den måde, miljøet beskrives på?

Sted:
Der, hvor handlingen foregår. Fx Danmark, Sverige, gymnasie, lejlighed, på landet, en båd osv.

Omgivelser / sociale forhold:
Fx underklasse, mellemklasse, overklasse, parcelhus-kvarter, kriminelt-miljø, på gaden, ghetto, krigshærget område osv.

Lav en miljøbeskrivelse.

Miljø (betydning)

Er miljøet vigtigt for personerne, meningen og ideen med historien?

Bruges miljøet til at afspejle hovedpersonen?Altså: bliver miljøet beskrevet for, at vi bedre kan forstå personens væremåde og følelser?

Har miljøet symbolsk betydning?Eksempel 1: en skov = det ukendte, farlige
Eksempel 2: En mennesketom gade = ensomhed osv.

Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.

Tid

Hvilken tid foregår novellen i.Eksempler: Det moderne gennembrud, under 2. Verdenskrig, efterkrigstiden, 1980’erne, vores tid, fremtiden eller andet?

Er tiden den samme som den tid, novellen er skrevet i?

Er tiden vigtig?:
Bruger novellen tiden, den foregår i, til noget?
Tegner den et billede af tiden?

5. Virkemidler

Sproglig stil

Hvordan er den sproglige stil i novellen:

  • Minimalistisk (showing not telling)
  • Beskrivende (mange detaljer, tillægsord)
  • Malerisk (billedrigt, udtryksfuldt)
  • Sansende (Mange beskrivelser med brug af sanser)
  • Følelsesbetonet (Fortællerens sind smitter af på sproget)
  • Høj stil (svært sprog, intellektuelt, formelt)
  • Lav stil (let sprog, normalt, hverdagsagtigt)
  • Gammeldags sprog
Sproglige virkemidler

Find eksempler i novellen, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren “leger” med sproget for at forstærke indholdet.

  1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i novellen).
    2. Hvilke virkemidler er der tale om?
    3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?

 

Se oversigten over “sproglige virkemidler”

Eksempler på virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, bandeord, rim, opremsninger, m.m.

Tomme pladser

Efterlader forfatteren “tomme pladser” i novellen, hvor læseren selv skal forestille eller gætte sig til indholdet?

Symboler

Findes der ting eller begreber i novellen, som kan have en symbolsk betydning.

Eksempler:
En vissen blomst = en kærlighed, som er ‘visnet hen’.
En mur = en grænse mellem noget…

Plotnøgle
Findes der en plotnøgle i novellen?
Hvor er den? / hvordan skal den forstås?
Tone

Hvilken tone (stemning) er der i novellen?
Hvorfor har forfatteren valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?

Eksempler:
– Alvorlig, mystisk, humoristisk, romantisk, ironisk, tragisk, spændende, erotisk, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, magisk, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, plat osv.

6. Fortolkning

Tema

Hvilket tema behandler novellen?
Fx: Kærlighed, pubertet, sygdom, ensomhed, mobning, venskab.
Der kan sagtens være flere temaer.

Intertekstualitet

Har novellen steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder.

Budskab
Hvad vil novellen lære os?
Er der en ide?
Politik og samfund
Har novellen en holdning til det samfund den beskriver? Hvilken?
Kan man sige, at novellen er samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Titel
Hvilke forventninger får man når man læser titlen?
Hvad betyder titlen? Symbolik?
Er der ordspil, ironi, hints eller andet i titlen?
Er der sammenhæng med handlingen?
Slutning

Hvordan slutter novellen?

  • Positiv / harmonisk slutning
  • Åben slutning
  • Negativ / mørk slutning

Hvorfor slutter novellen som den gør?

Målgruppe

Hvem er novellen til? Hvem vil få mest ud af at læse novellen?

7. Konklusion

Vurdering
Hvad synes du om novellen?
Hvilke tanker og følelser vækker novellen i dig?
Kommer budskabet ud?
Ville du anbefale den til andre?
Perspektivering
Hvilke andre tekster kan man sammenligne novellen med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing