Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Reklamefilm

Analysehjul
1. Info
2. Komposition
3. Personer
4. Miljø / tid
5. Virkemidler
6. Fortolkning
7. Konklusion

Download modellen til udfyldning

Download

1. Info

Produkt

Typen og navnet på det, der reklameres for.

Afsender

Navnet på firmaet der har udsendt reklamen.

Type

Reklame for et produkt, branding, kampagne.

År

Hvornår er reklamen lavet?

Serie

Er det en del af en serie af reklamefilm.

Undergenre

Hvilken type reklame er der tale om? Kommerciel reklame,
holdningsorienteret reklame, informerende reklame.

Læs om genretræk i reklamer.

2. Komposition

Ydre komposition (udseende)
Stil / image

Har reklamen et særligt udseende, en stil eller et image?

Grafik / Logo
Bruges der grafiske elementer? Fx tekst, tilbudsbanner, animationer, grafer osv.
Er firmaets logo til stede. Hvornår, hvordan?
Tekst
Er der et slogan, catchphrase, eller andre særlige sætninger.
Bruges der: ordspil, ironi, humor, rim osv. (Læs mere om Sproglige virkemidler)
Indre komposition (tekstens indhold)
Type

Hvilken type reklamefilm er der tale om?

  • Narrativ: En reklamefilm med en fortælling / en historie.
  • Lyrisk: En reklamefilm baseret på stemninger/sansninger.
  • Informerende: En reklamefilm som informerer om varen, mærket, et tilbud?
  • En anden type eller en blanding af de andre tre?
Handling
Hvis der er en handling: Hvad handler reklamen om?
Er der noget særligt ved måden, den er fortalt på?
Handlingslinje
Kan reklamefilmen inddeles i forskellige sekvenser og scener?
Giv dem en overskrift. Placer dem på en handlingslinje.
Fortællekneb
Reklamen kan være bygget op som en lille historie.
Benytter den sig af forskellige fortællekneb?

3. Personer

Hvem eller hvad?

Hvem og hvad ser man i reklamen?
Er der en eller flere personer?

  • Hvilke roller spiller personerne?
  • Hvilke roller spiller rekvisitterne?
  • Hvordan spiller produktet en rolle i handlingen?
Branding-figur

Medvirker der en branding-figur (Brand Character)?
Fx Ronald MacDonald

Er handlingen i reklamen bygget op omkring denne figur (figurdrevet fortælling), eller fungerer figuren som en slags maskot?

Karakteristik

Hovedperson: Hvem er den vigtigste person (måske flere)?

  • Hvordan ser personen ud?
  • Hvilken type? Elegant, sexet, almindelig, kikset osv.
  • Er personen kendt, ukendt, ekspert?
  • Særlige egenskaber? Troværdig, sjov, alvorlig, rolig.

 

Hvilken funktion har personen?
Hvorfor er denne person valgt til at sælge produktet?

Lav eventuelt en personkarakteristik.

Personudvikling

Er der en – eller flere personer, der gennemgår en udvikling i reklamefilmen?
Bliver han/hun/de klogere eller ændrer sig?
Er der tale om en overgang, en forandring, et statusskift, andet?

Brug eventuelt disse værktøjer:

  • Udviklingsdiagram
  • Udviklingslinje
Fortæller / vært

Er der en fortæller eller en vært?
Er der en voiceover? (stemme)

Hvad er fortællerens rolle? Hvilken funktion?

4. Miljø / tid

Miljø

Hvor foregår handlingen: Fx Diskotek, Paradis, skole, hospital, natur, laboratorie osv.

Er der lagt vægt på sociale forhold: Fx rigdom, ensomhed, arbejdsløshed, karriereliv, fattigdom osv.

Lav en miljøbeskrivelse.

Hvor er filmen optaget?: i naturlige omgivelser, filmstudie (kulisser), computer fremstillet osv.

Miljø (betydning)

Hvilken betydning har miljøet for personer og handlingen?
Bliver miljøet brugt til at afspejle personen?

Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Solskin = glæde, friskhed.
Forår = fornyelse, ungdom.

Tid
Hvornår foregår handlingen?
Betyder den valgte tid noget?
Er reklamen tidløs?

5. Virkemidler

Billed-kompositioner

Vælg 2-3 relevante steder til en kort billedanalyse. Du kan fx tage screenshots, eller vælge en meget kort filmsekvens.

  • Perspektiv
  • Billedbeskæring
  • Lag
  • Linjer
Filmtekniske virkemidler

Find eksempler, hvor instruktøren bruger filmtekniske virkemidler til at forstærke filmens udtrykket.

  1. Hvor er virkemidlet brugt? (noter tidspunktet)
  2. Hvilket virkemiddel er der tale om?
  3. Hvad bruges virkemidlet til?

 

  • Klipning
  • Lyd
  • Lys
  • Special effects

 

Kamera:

  • Kamerabevægelser
  • Farvefilter
  • Kameraeffekter: Regndråber / blod på linsen osv.
  • Kameravinkel / perspektiv
Farver
  • Er der en eller flere dominerende farve. Hvorfor?
  • Temperatur: Varme/kolde farver?
  • Sort/hvid. Hvilken effekt giver det?
  • Bruges der komplimentærfarver?
  • Farvesymbolik. Betyder farverne noget?
Effekter

Tekst, logo, grafik, special effects, farvefilter, animation m.m.

Har filmen et naturligt eller kunstigt look (udseende)?
– Hvilken effekt giver dette?

Jingle
Hvordan bruges jinglen?
Hvad er jinglens formål?
Symboler

Er der genstande, rekvisitter, tegn, skilte eller andet, som kan have symbolske betydninger?

Fx en kuffert, et stopskilt, et æble, fallos, et kors, et flag m.m.

Sprog

Er der brugt et særligt sprog for at fange opmærksomheden.

  • Ungdommeligt sprog
  • Slang
  • Bandeord
  • Ekspertsprog, fagsprog
  • Voksent / modent
  • Andet?
Tone

Hvilken tone (stemning) har reklamen?
Hvorfor har man valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?

Eksempler:
– Farverig, mystisk, humoristisk, positiv, energisk, naiv, troværdig, alvorlig, videnskabelig, naturskøn, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, ekskusiv, plat osv.

6. Fortolkning

Tema

Bruger reklamen et eller flere temaer:
Fx: Ungdom, natur, sport, frihed, danskhed, maskulinitet osv.

Bruger reklamen et tema som lokkemiddel:
Fx: Sex, humor, alvor, videnskab, økonomi.

Identifikation

Lykkes det for reklamen at skabe identifikation? Er der tale om en af følgene reklametyper:

  • spejlingsreklame
  • prestigereklame
  • stilreklame (læs mere)
Kommunikations- retning

Har reklamen blikket indad eller udad?

Afsenderrettet (indad): Reklamen er afsenderrettet, hvis den har blikket indad mod sig selv. Altså når den fokuserer på produktet eller firmaet der står bag.

Modtagerrettet (udad): Reklamen er modtagerrettet, hvis den har blikket udad mod os. Altså fokuserer på dem, der ser – og skal købe produktet.

Brug eventuelt også kommunikationsmodellen (kanyle-modellen)

Reklamens påvirkning

Hvordan taler reklamen til os?

  • Provokerer reklamen?
  • Skal vi tage stilling til noget?
  • Hjælper det os til at forstå noget?
  • Taler reklamefilmen til vores følelser: samvittighed, glæde, omsorg, fornuft, ubehag, medlidenhed
  • Andet?
AIDA-modellen

Brug AIDA-modellen til at afgøre om det er lykkedes for afsenderen at lave en effektiv reklame.

A = Attention (opmærksomhed)
I = Interest (interesse)
D = Desire (ønske)
A = Action (handling)

Produktets værdi / EFU-model

Hvad siger reklamen om produktets værdi? Altså hvad får vi ud af at købe det der reklameres for.

  • Er der en primær værdi – fx “Du får hvidere tænder”
  • En sekundær værdi – “Du smiler mere og bliver gladere”

 

EFU-modellen kan også hjælpe. Her kigger man efter:

  • E = egenskaber for produktet (hvad kan det?)
  • F = fordele ved produktet
  • U = udbytte ved at eje produktet
Reklamekneb

Hvordan prøver reklamen at lokke os:

Argumentationskneb:

  • Hvordan prøver reklamen at argumentere for, at du skal købe produktet?
  • Hvilke kneb bruger den til at overbevise dig?

 

Andre kendte kneb:

  • Medlemsfordele
  • Konkurrencer
  • Mærkedage: Black Friday, Mors Dag, Valentines Day
  • Højtids- og ferietilbud: Jul, påske, sommerferie
  • Fødselsdag, jubilæum
  • Salgstaler: “tilbud lige nu!!”, Kun få tilbage” osv.
Intertekstualitet

Peger reklamen bevidst på, eller låner indhold fra andre kendte sammenhænge. Fx bibelhistorier, kendte eventyr, ikoniske filmscener osv.

Mål
Hvad er reklamens mål:
Læs om de 4 reklamemål
Budskab

Hvad er reklamens budskab?

Er der et primært og et sekundært budskab? Eksempel:

  • Primært budskab (ofte budskabet i handlingen): “Det er træls at mangle ketchup, hvis der kommer gæster”.
  • Sekundært budskab (Det som reklamen vil have dig til): Køb og spis ketchup!
Målgruppe
Hvem henvender reklamen sig til? Hvordan?
Køn, alder, social klasse.
Hvordan tror du reklamen virker på målgruppen?

7. Konklusion

Vurdering

Hvad synes du om reklamefilmen?

  • Hvilke tanker og følelser vækker reklamen i dig?
  • Blev du overbevist?
  • Havde reklamen en effekt på dig?
  • Fik du lyst til at købe produktet?
Perspektivering
Hvilke andre reklamer kan man sammenligne med?
Hvad er ens / forskelligt? Læs mere.

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing