Hvad hedder romanen?
Er romanen en del af en bog-serie?
Hvornår er romanen skrevet?
Science fiction, gyser, ungdomsroman, krimi, kærlighedsroman, fantasy m.m.
Er der noget særligt ved romanens layout udenpå og inde i bogen? Hvilken effekt har det?
Eksempler:
Lav eventuelt en handlingslinje / tidslinje med de vigtigste steder og vendepunkter i handlingen.
Er romanen inddelt i kapitler? (Hvordan, hvor mange?)
Hvordan forløber handlingen: (læs mere)
Fortæller:
Hvilken type fortæller er der i teksten? Er det en jeg-fortæller, en 3.personsfortæller, en alvidende fortæller?
Synsvinkel:
Er der indre eller ydre synsvinkel?
Skiftes der synsvinkel undervejs, til en anden person?
Ekstra: Er tekstens sprog eller indhold på nogen måde påvirket af fortælleren? Fx hvis man kan mærke, at fortælleren er et barn.
Hvem er hovedpersonen? (Der kan være flere!)
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Lav en personkarakteristik af en eller flere vigtige personer.
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.
Andre personer som kan være vigtige for historien, men som ikke er beskrevet så grundigt som hovedpersonen.
Hvilke relationer har hovedpersonen til de andre personer i novellen? (Familie, venner, kæreste, fjende, fremmed osv.)
Beskriv de vigtigste relationer: Hvordan har de det med hinanden? Er de uvenner, anspændt, elskende, beskyttende osv.
Brug eventuelt relationsmodellen for at skabe overblik.
Går hovedpersonen igennem en udvikling, forandring eller overgang? Her er nogle eksempler:
Lav eventuelt et udviklingsdiagram eller en udviklingslinje.
Har navnene på personerne en symbolsk betydning?
Nogle gange betyder personernes navne noget, og har betydning for, hvordan vi skal opfatte dem i historien. Der findes oversigter over navnes betydninger i bøger og på nettet?
Find eksempler i teksten hvor miljøet bliver beskrevet af forfatteren. Er der noget særligt at bemærke om den måde, miljøet beskrives på?
Sted:
Der, hvor handlingen foregår. Fx Danmark, Sverige, gymnasium, lejlighed, på landet, en båd osv.
Omgivelser / sociale forhold:
Fx underklasse, mellemklasse, overklasse, parcelhus-kvarter, kriminelt-miljø, på gaden, ghetto, adel, bondesamfund, krigshærget område osv.
Er miljøet vigtigt for meningen og ideen med historien? Hvorfor har forfatteren valgt dette miljø?
Bruges miljøet til at afspejle hovedpersonen?
Altså: bliver miljøet beskrevet for, at vi bedre kan forstå personens væremåde og følelser?
Har miljøet symbolske betydninger?
– Eksempel 1: en skov = det ukendte, farlige
– Eksempel 2: En mennesketom gade = ensomhed osv.
Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
Hvilken tid/periode foregår romanen i?
Eksempler: Det moderne gennembrud, under 2. Verdenskrig, efterkrigstiden, 1980’erne, vores tid, fremtiden eller andet.
Er tiden den samme som den tid, romanen er skrevet i?
Samtid:
Bruger romanen tiden, den foregår i, til noget?
Tegner den et billede af tiden?
Find eksempler i romanen, hvor forfatteren “leger” med sproget og forstærker oplevelsen ved hjælp af sproglige virkemidler.
1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i romanen).
2. Hvilke virkemidler er der tale om?
3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?
Se oversigten over “sproglige virkemidler”
Eksempler på sproglige virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, bandeord, rim, ironi, slang, opremsninger m.m.
Hvilken tone (stemning) er der i novellen?
Hvorfor har forfatteren valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?
Eksempler:
– Alvorlig, mystisk, humoristisk, romantisk, ironisk, tragisk, spændende, erotisk, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, magisk, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, plat osv.
Har romanen steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes indhold fra, andre kendte tekster, film eller billeder.
Har romanen en holdning til det samfund den beskriver? Hvilken?
Kan man sige, at romanen er samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Hvordan slutter romanen?
Hvorfor slutter romanen som den gør?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing