|
|
|
|
|
|
|
1. Info |
Titel |
Hvad hedder filmen? |
Instruktør |
Hvem har instrueret filmen? |
År |
Hvornår blev filmen udgivet? |
Undergenre |
Hvilken undergenre er der tale om?
Eksempler på undergenrer: Gyser, science fiction, action, krimi, romantisk film, thriller, realistisk, surrealistisk, drama, komedie osv.
|
Genretræk |
Er der tydelige genretræk?
|
2. Komposition |
Ydre komposition
|
Spilletid |
Hvor lang tid varer filmen? |
Filmelementer |
Introsekvens: Er der en intro inden handlingen starter? Fx grafik, tekst, billeder osv.
Selve handlingen: Er handlingen opdelt i tydelige afsnit, som er markeret med overskrifter eller andre tydelige overgange. Er der brugt særlige scener og sekvenser inde i filmens handling? (fx animation osv.
Outrosekvens: Er der en outro efter handlingen slutter? Fx grafik, tekst, billeder, fraklip osv.
Credits: Er der brugt særlige / specielle rulletekster.
|
Indre komposition (handling) |
Resume |
Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?) |
Handlingslinje |
Brug en handlingslinje til at vise hvordan kortfilmens handling er sat sammen.
Vis fx vigtige scener, afsnit, vendepunkter
|
Konflikt |
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
|
Vendepunkter |
Hvor i handlingen tager historien vigtige drejninger.
|
Handlingsforløb |
- Lineært handlingsforløb (kronologisk)
- Opbrudt handlingsforløb (tidsspring, flashback osv.)
- Cirkulært handlingsforløb
- Parallelle handlinger
- Rammefortælling
|
Fortalt tid |
Hvor lang tid spænder handlingen over? (Ikke filmens længde)
|
Fortællekneb |
|
Tre-akter-model |
- Første akt - begyndelsen + vendepunkt
- Anden akt - handlingen + vendepunkt
- Tredje akt - afslutningen
|
Berettermodel |
Bruges til at se på filmens spændingsopbygning.
Anslag, præsentation, gennemgang, p.o.n.r., klimaks, udtoning.
|
3. Personer |
Hovedperson |
Hvem er hovedpersonen? Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen? Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål? Lav en personkarakteristik af en eller flere vigtige personer.
Ekstra (hvis det er relevant): Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du? Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker? Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle. |
Bipersoner |
Hvilke andre personer møder vi?
- Hvad er deres relation til hovedpersonen? (ven, fjende, familie, kæreste, kollega, fremmed osv.)
- Hvordan har de det med hinanden? (i en krise, anspændte, forelskede, fortrolige, beskyttende osv.)
|
Statister |
Er der andre personer eller dyr, som medvirker i baggrunden?
Hvad er deres funktion? Eksempler:
- at skabe et miljø: arbejdsplads, traffik, demonstranter osv.
- at afspejle hovedpersonens liv / status / omgangskreds
- at reagere på hovedpersonens opførsel
- andet
|
Personudvikling |
Hvordan udvikler personen sig igennem handlingen?
Gennemgår personen en overgang eller forandring?
Brug eventuelt disse værktøjer:
|
Navnesymbolik |
Betyder navnene noget?
Navne kan have flere betydninger? Der findes oversigter over navnes betydninger i bøger og på nettet?
|
Fortæller-stemme |
Er der en fortællerstemme (voice-over)?
Hvilken funktion har den?
|
4. Miljø / tid |
Miljø |
Sted:
Der, hvor handlingen foregår.
Fx Danmark, Sverige, skole, lejlighed, på landet, en båd osv.
Omgivelser / sociale forhold: Fx underklasse, mellemklasse, overklasse, fattigt miljø, rigt kvarter, kriminelt-miljø, på gaden, ghetto, krigshærget område osv.
|
Miljø (betydning) |
Hvilken betydning har miljøet for personer og handlingen?
Hvorfor har instruktøren valgt dette miljø?
Bliver miljøet brugt til at afspejle hovedpersonen?
Har nogle af stederne i filmen en symbolsk betydning?
Har vejret eller årstiden på billederne en betydning? Fx: Gråvejr = tristhed. Forår = fornyelse, ungdom.
|
Tid |
Hvornår foregår handlingen?
Nutid / 1980’erne fremtid, eller andet.
Betyder tiden noget vigtigt for handlingen?
|
5. Virkemidler |
Billed-kompositioner |
Find steder i filmen, hvor det er tydeligt at fotografen har tænkt over opstillingen. Vælg 2-3 relevante billed- eller filmeksempler til en kort billedanalyse.
(Du kan fx tage screenshots, eller bruge en kort filmsekvens.
|
Filmtekniske virkemidler |
Find eksempler i videoen, hvor instruktøren bruger filmtekniske virkemidler.
1. Hvor er virkemidlet brugt? (noter tidspunktet).2. Hvilket virkemiddel er der tale om?3. Hvad bruges virkemidlet til?Filmtekniske virkemidler:
|
Tone |
Hvilken tone (stemning) er der i filmen? Hvorfor har man valgt denne stemning? Hvad er med til at skabe denne stemning? Eksempler: - Hård, kold, ungdommelig, kunstnerisk, humoristisk, romantisk, ironisk, spændende, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, mystisk, magisk, realistisk, overdrevet, plat osv. |
Symbolik |
Symboler
Er der steder eller ting der har symbolske værdier?
Vigtig rekvisit:
Er der en ting / rekvisit som dukker op flere gange i løbet af handlingen?
Hvilken betydning har denne rekvisit? (er den symbolsk?)
Er der brugt farver der har symbolske betydninger?
|
6. Fortolkning |
Tema |
Hvilket tema behandler kortfilmen?Fx: kærlighed, pubertet, sygdom, ensomhedDer kan sagtens være flere temaer.
|
Intertekstualitet |
Har filmen scener, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte film, tekster eller billeder. |
Plotnøgle |
Findes der en plotnøgle i kortfilmen? Hvor er den? / hvordan skal den forstås? |
Budskab |
Hvad vil filmen lære os? Hvad er ideen? Hvordan ser du det?
|
Politik og samfund |
Har filmen en holdning til det samfund den beskriver? Hvilken?
Kan man sige, at filmen er samfundskritisk eller samfundsbevarende?
|
Titel |
Hvad betyder titlen? Indeholder den symbolik?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?
Er der sammenhæng mellem titel og handling?
|
Slutning |
Hvordan slutter filmen?
- Positiv / harmonisk slutning
- Åben slutning
- Negativ / mørk slutning
Hvorfor slutter filmen som den gør?
|
Målgruppe |
Hvem tror du at filmen er rettet imod? (Hvem er målgruppen?) Lykkes det at ramme målgruppen?
|
7. Konklusion |
Vurdering |
Hvad synes du om filmen?
- Er det en god kortfilm?
- Har filmen nogle særligt gode scener?
- Hvilke tanker og følelser vækker kortfilmen i dig?
- Kommer budskabet ud til publikum?
- Vil du anbefale den til andre? Hvorfor / hvorfor ikke?
|
Perspektivering |
Hvilke andre kortfilm eller tekster kan man sammenligne med?
Hvad er ens? / hvad er forskelligt? Læs mere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Download modellen til udfyldning
|