Hvad hedder filmen?
Hvem har instrueret filmen?
Hvornår blev filmen udgivet?
Hvor lang tid varer filmen?
Hvilke filmelementer indeholder filmen?
Introsekvens: Er der en intro inden handlingen starter? Fx grafik, tekst, billeder osv.
Selve handlingen: Er handlingen opdelt i tydelige afsnit, som er markeret med overskrifter eller andre tydelige overgange. Er der brugt særlige scener og sekvenser inde i filmens handling? (fx animation osv.
Outrosekvens: Er der en outro efter handlingen slutter? Fx grafik, tekst, billeder, fraklip osv.
Credits: Er der brugt særlige / specielle rulletekster.
Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?)
Hvordan forløber handlingen: (læs mere)
Hvor lang tid spænder handlingen over? (Ikke filmens længde)
Bruges der fortællekneb? Eksempler:
Tre-akter-modellen (også kaldet Plot-point-modellen) bruges til at kigge på filmens handlingsforløb og vendepunkter.
Tre-akter-modellen inddeler handlingen i 3 akter:
Hvem er hovedpersonen?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Lav en personkarakteristik af en eller flere vigtige personer.
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.
Hvilke andre personer møder vi?
Brug eventuelt relationsmodellen til at skabe overblik.
Er der andre personer eller dyr, som medvirker i baggrunden?
Hvad er deres funktion? Eksempler:
Hvordan udvikler personen sig igennem handlingen?
Gennemgår personen en overgang eller forandring?
Gennemgår personen et statusskift?
Brug eventuelt disse værktøjer:
Sted:
Der, hvor handlingen foregår.
Fx Danmark, Sverige, skole, lejlighed, på landet, en båd osv.
Omgivelser / sociale forhold:
Fx underklasse, mellemklasse, overklasse, fattigt miljø, rigt kvarter, kriminelt-miljø, på gaden, ghetto, krigshærget område osv.
Hvilken betydning har miljøet for personer og handlingen?
Hvorfor har instruktøren valgt dette miljø?
Bliver miljøet brugt til at afspejle hovedpersonen?
Har nogle af stederne i filmen en symbolsk betydning?
Har vejret eller årstiden på billederne en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
Find steder i filmen, hvor det er tydeligt at fotografen har tænkt over opstillingen. Vælg 2-3 relevante billed- eller filmeksempler til en kort billedanalyse.
(Du kan fx tage screenshots, eller bruge en kort filmsekvens.
Find eksempler i videoen, hvor instruktøren bruger filmtekniske virkemidler.
Hvilken tone (stemning) er der i filmen?
Hvorfor har man valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?
Eksempler:
– Hård, kold, ungdommelig, kunstnerisk, humoristisk, romantisk, ironisk, spændende, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, mystisk, magisk, realistisk, overdrevet, plat osv.
Symboler
Er der steder eller ting der har symbolske værdier?
Vigtig rekvisit:
Er der en ting / rekvisit som dukker op flere gange i løbet af handlingen?Hvilken betydning har denne rekvisit? (er den symbolsk?)
Farvesymbolik
Er der brugt farver der har symbolske betydninger?
Har filmen scener, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte film, tekster eller billeder.
Hvordan slutter filmen?
Hvorfor slutter filmen som den gør?
Hvem tror du at filmen er rettet imod? (Hvem er målgruppen?)
Lykkes det at ramme målgruppen?
Hvad synes du om filmen?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing