Hvad hedder filmen?
Hvornår blev filmen udgivet? Evt. vist i biografen.
Hvem har instrueret filmen?
Hvem er manuskriptforfatter?
Er det en filmatisering af en bog, novelle, eventyr, inspireret af en virkelig hændelse osv.
Hvilken filmgenre er der tale om: Gyser, drama, Science fiction, komedie, fantasy krimi, eller andet. (læs mere om genretræk og filmgenrer)
Hvor lang tid varer filmen?
Er der brugt forskellige filmelementer. Fx:
Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?)
– Brug eventuelt en handlingslinje til at få overblik over handlingen. Her kan du give overskrifter til filmens vigtige steder.
Find de steder, hvor filmen har tydelige vendepunkter.
Hvordan er handlingens forløb: (læs mere)
Hvordan er filmens handling bygget op? Du kan bruge modellerne herunder til at skabe et overblik.
Tre-akter-modellen
Hvis filmen er opbygget med: en indledning – en udvilkling – en afslutning, kan man bruge tre-akter-modellen til at kigge på filmens handlingsforløb.
Berettermodellen
Man kan bruge berettermodellen (eller dele fra den) til at se på handlingens opbygning og spændingskurve.
(Anslag, præsentation, gennemgang, p.o.n.r., klimaks, udtoning)
Hvem er hovedpersonen?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Lav en personkarakteristik af en eller flere vigtige personer.
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.
Hvilke andre personer møder vi?
Brug eventuelt relationsmodellen til at skabe overblik.
Er der andre personer eller dyr, som medvirker i baggrunden?Hvad er deres funktion? Eksempler:
Går hovedpersonen igennem en udvikling, forandring eller en overgang? Fx:
Lav eventuelt et udviklingsdiagram eller en udviklingslinje.
Sted:
Der, hvor handlingen foregår.
Fx Danmark, skole, landsby, fængsel, storby, på Mars osv.
Omgivelser / sociale forhold:
Fx underklasse, mellemklasse, overklasse, fattigt miljø, rigt kvarter, gangster-miljø, på gaden, ghetto, krigshærget område osv.
Lav en miljøbeskrivelse.
Hvilken betydning har miljøet for personer og handlingen?Hvorfor har instruktøren valgt dette miljø?
Bliver miljøet brugt til at afspejle hovedpersonen?
Har nogle af stederne i filmen en symbolsk betydning?
Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
Hvornår foregår handlingen? Middelalderen, Nutid, 1980’erne, 2006, fremtid, eller andet.
Hvordan spiller tiden en rolle i filmen?
Vælg 2-3 relevante billed- eller filmeksempler til en kort billedanalyse.
(Du kan fx tage screenshots, eller en kort filmsekvens.
Find eksempler i videoen, hvor instruktøren bruger filmtekniske virkemidler.
Du kan fx kigge på:
Symboler
Er der steder eller ting der har symbolske betydninger?
Vigtig rekvisit:
Er der en ting / rekvisit som dukker op flere gange i løbet af handlingen?
Hvilken betydning har denne rekvisit?
Farvesymbolik
Er der brugt farver der har symbolske betydninger?
Har filmen scener, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte film, tekster eller billeder.
Hvad er ideen med filmen? Hvad vil den egentlig fortælle om?
Giver filmen noget at tænke over, efter den er slut?
Vil filmen lære os noget? Fx en morale.
Lykkes det at løse konflikten?
Har filmen en holdning til det samfund den beskriver? Hvilken?
Hvad er filmens politiske budskab? (hvis den har et…!)
Kan man sige, at filmen er samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Kun science fiction:
– Har filmen en holdning til fremtiden? Fx teknologien gør skade på os eller teknologien hjælper os.
– Viser filmen et Utopia (et bedre samfund) eller et dystopia (et samfund der ikke fungerer).
Hvordan slutter filmen?
Hvorfor slutter filmen som den gør?
Hvad synes du om filmen?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing