Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Billedbog

Analysehjul
1. Info
2. Komposition
3. Personer
4. Miljø / tid
5. Virkemidler
6. Fortolkning
7. Konklusion

Download modellen til udfyldning

Download

1. Info

Titel

Hvad hedder bogen?

Forfatter

Hvem har skrevet historien? Relevant information om forfatteren.

Illustrator

Hvem har lavet bogens illustrationer (billeder)

Serie

Er den en del af en billedbogssamling?

År

Hvornår er bogen skrevet?

Litterær periode

Den tid, som billedbogen er skrevet i. Eksempler: Det moderne gennembrud, efterkrigstiden, 80’erne, 90’erne, i dag.

Undergenre
Hvilke undergenrer er der tale om?
Børnebog, ungdoms-billedbog, fantastisk, realistisk, gyser el. andet.

2. Komposition

Ydre komposition (udseende)
Grafisk opbygning
Antal sider og kapitler.
Hvordan er tekst og illustrationer placeret i forhold til hinanden på de enkelte sider?
Hvordan spiller tekst og billede sammen?
Er teksten opbrudt eller hænger den sammen?
Er der et system i opbygningen, eller er der en ny opbygning til hver side?
Illustration-kompostioner

Hvordan er de enkelte illustrationer opbygget? Hvorfor?
Vælg kun 2-3 billed-eksempler til en kort billedanalyse.

    • Perspektiv
    • Billedbeskæring
    • Lag
    • Linjer
Indre komposition (tekstens indhold)
Resume

Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?)

Konflikt
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
Vendepunkter

Find vendepunkter. (Hvor i handlingen tager historien vigtige drejninger?)

Handlingsforløb

Hvordan forløber handlingen:

  • Lineært handlingsforløb (kronologisk)
  • Opbrudt handlingsforløb (tidsspring, flashback osv.)
  • Cirkulært handlingsforløb
  • Parallelle handlinger
  • Se mere
Handlingslinje

Lav eventuelt en handlingslinje.

Du kan bruge en handlingslinje til at vise og forklare, hvordan handlingen er sat sammen af forskellige dele og vendepunkter.

Fortalt tid

Hvor lang tid spænder handlingen over? Fx: en dag, en time, en uge.

Fortællekneb

Er der brugt fortællekneb, som kan gøre handlingen mere interessant? Fx:

  • In medias res
  • Plot-twist
  • Åben slutning
  • Andre fortællekneb
Tre-akter-model / Plot-point-model

Tre-akter-modellen (også kaldet Plot-point-modellen) kan bruges til at vise om handlingen er inddelt i 3 akter, og hvor vendepunkterne er.

  1. Indledning + vendepunkt
  2. Udvikling + vendepunkt
  3. Afslutning

 

Tre-akter-modellen kan fx bruges, når berettermodellen ikke bruges.

Berettermodel

Anslag, præsentation, uddybning, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks, udtoning.

3. Personer

Fortæller / synsvinkel

Fortæller:
Er det en jeg-fortæller, en 3.personsfortæller, en alvidende fortæller osv.?

Synsvinkel:
Er der indre eller ydre synsvinkel?

Skiftes der synsvinkel undervejs til en anden person?

Fortællerens funktion:
Er fortælleren neutral eller kommenterende?

Er tekstens sprog eller indhold på nogen måde påvirket af fortælleren? Fx hvis man kan mærke, at fortælleren er et barn.

Hovedperson

Hvem er hovedpersonen?

Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?

Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?

 

Lav en personkarakteristik af en eller flere vigtige personer.

Ekstra (hvis det er relevant):

Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.

Bi-personer

Andre personer som kan være vigtige for historien, men som ikke er beskrevet så grundigt som hovedpersonen.

Relationer

Hvilke relationer har hovedpersonen til de andre personer i billedbogen? (Familie, venner, kæreste, fjende, fremmed osv.)

Beskriv de vigtigste relationer: Hvordan har de det med hinanden? Er de fx venner, ulige, elskende, beskyttende, jaloux osv.

Brug eventuelt relationsmodellen for at skabe overblik.

Personudvikling

Hvordan udvikler personen sig igennem handlingen?
Gennemgår personen en overgang eller forandring?
Gennemgår personen et statusskift?

Brug eventuelt disse værktøjer:

  • Udviklingsdiagram
  • Udviklingslinje
Navne-symbolik

Har navnene på personerne en symbolsk betydning?

Nogle gange betyder personernes navne noget, og har betydning for, hvordan vi skal opfatte dem i historien. Der findes oversigter over navnes betydninger i bøger og på nettet?

4. Miljø / tid

Miljø

Hvilke miljøer foregår handlingen i?
Hvordan er miljøet beskrevet i teksten?
Hvordan er miljøet fremstillet i billederne?

Lav en miljøbeskrivelse.

Miljø (betydning)

Er miljøet vigtigt for personerne, meningen og ideen med historien?

Bruges miljøet til at afspejle hovedpersonens liv?
Altså: bliver miljøet beskrevet for, at vi bedre kan forstå personens væremåde og følelser?

Har stederne symbolske betydninger?
Eksempel 1: en skov = det ukendte, det farlige.
Eksempel 2: En mennesketom gade = ensomhed osv.

Har vejret eller årstiden på billederne en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.

Tid

Hvilken tid foregår handlingen i.
Eksempler: Det moderne gennembrud, under 2. Verdenskrig, efterkrigstiden, 1980’erne, vores tid, fremtiden eller andet?

Er tiden den samme som den tid, bogen er skrevet i?

Er tiden vigtig?:
Bruger billedbogen tiden, den foregår i, til noget?
Tegner den et billede af tiden?

5. Virkemidler

Sproglig stil

Hvordan er den sproglige stil i bogens tekst:

  • Minimalistisk (showing not telling)
  • Beskrivende (mange detaljer, mange tillægsord)
  • Høj stil (svært sprog, intellektuelt, formelt)
  • Lav stil (let sprog, normalt, hverdagsagtigt)
  • Gammeldags sprog
Sproglige virkemidler

Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren “leger” med sproget for at forstærke indholdet.

  1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i teksten).
    2. Hvilke virkemidler er der tale om?
    3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?

 

Se oversigten over “sproglige virkemidler”

Eksempler på virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, bandeord, rim, opremsninger, m.m.

Tomme pladser

Efterlader teskten eller billederne “tomme pladser“?

Steder, hvor læseren selv skal forestillie eller gætte sig til indholdet?
Fylder tekst eller billede de tomme pladser ud hos hinanden?

Symboler

Findes der ting eller begreber i billedbogen, som kan have en symbolsk betydning. Det kan både være tekst og illustrationer.

Eksempler:
En vissen blomst = en kærlighed, som er ‘visnet hen’.
En mur = en grænse mellem noget…

Plotnøgle
Findes der en plotnøgle i billedbogen?
Hvor er den? / hvordan skal den forstås?
Tone/stemning

Hvilken tone (stemning) er der i billedbogen?
Hvorfor har forfatteren valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?

Eksempler:
– Alvorlig, mystisk, humoristisk, romantisk, ironisk, tragisk, spændende, erotisk, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, magisk, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, plat osv.

Farver
  • Sort/hvid eller farve
  • Naturlige, skarpe, eller afdæmpede farver
  • Stemningsfarver
  • Symbolske farver (farvesymbolik)

6. Fortolkning

Tema

Hvilke temaer behandler billedbogen?
Fx: Kærlighed, pubertet, sygdom, ensomhed, mobning, venskab.
Der kan sagtens være flere temaer.

Intertekstualitet

Har billedbogen steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder.

Budskab

Hvad kan vi lære af fortællingen? Hvad vil forfatteren med denne billedbog?

Politik og samfund
Har billedbogen en holdning til det samfund den beskriver? Hvilken?
Kan man sige, at billedbogen er samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Titel
Hvilke forventninger får man når man læser titlen?
Hvad betyder titlen? Symbolik?
Er der ordspil, ironi, hints eller andet i titlen?
Er der sammenhæng med handlingen?
Slutning

Hvordan slutter billedbogen?

  • Positiv / harmonisk slutning
  • Åben slutning
  • Negativ / mørk slutning

Hvorfor slutter bogen som den gør?

Målgruppe

Hvem er billedbogen til? Hvem vil få mest ud af at læse den?

7. Konklusion

Vurdering
Hvad synes du om billedbogen?
Hvilke tanker og følelser vækker den i dig? Hvorfor?
Kommer budskabet ud?
Ville du anbefale den til andre?
Perspektivering
Hvilke andre tekster kan man sammenligne billedbogen med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing