|
|
|
|
|
|
|
1. Info |
Titel |
Hvad hedder kortprosateksten? |
Forfatter |
Hvem har skrevet teksten?
Find relevant information om forfatteren.
|
Udgivelsessted |
Hvor er teksten udgivet?
I et blad, på nettet, en avis, som en del af en bog?
|
År |
Hvornår er det skrevet? |
Genre |
- Find eksempler på tydelige genretræk.
Er der tale om en undergenre? Realistisk kortprosa, fantastisk kortprosa.
|
2. Komposition |
Ydre komposition (udseende) |
Længde |
Hvor lang er teksten.
|
Udseende |
Hvordan ser teksten ud?
Er der noget særligt ved den måde teksten er sat op.
|
Afsnit |
Er teksten synligt inddelt i afsnit, strofer, områder eller andet? |
Genreudtryk |
Låner kortprosateksten udseende eller sprog fra andre genrer.
Dvs. minder det lidt om et digt, en novelle, et essay, et eventyr osv.
|
Indre komposition |
Resume |
Kort genfortælling af handlingen.
|
Konflikt |
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
|
Start og slutning |
Starter kortprosateksten in medias res og slutter den med en åben slutning? (Dette er mest almindeligt for denne genre) |
Fortalt tid |
Fortalt tid: Hvor lang tid spænder handlingen over? Fx: en dag, en time, nolge sekunder.
|
Tidsforløb |
|
De 3 K'er |
Vis at teksten er opbygget over de 3 K'er:
- Kortfattet
- Koncentreret
- Kompleks
|
3. Personer |
Fortæller / synsvinkel |
Hvem fortæller historien?
1.- 2. eller 3.person-fortæller?
Indre / ydre synsvinkel
Skiftes der synsvinkel undervejs?
|
Hovedperson
|
Hvem er i centrum i handlingen? |
Karakteristik |
Lav beskrivelser af de vigtigste personer.
|
Lyrisk jeg / du |
|
Tekstens stemme |
Indre monolog:
Har teksten en fortæller / stemme, som taler med sig selv?
Berettende:
Har teksten en stemme, som fortæller os om noget?
|
4. Miljø / tid |
Miljø |
Hvor foregår handlingen?
Fx: Skole, i stuen, i naturen, i byen, en togstation, ingen steder osv.
Omgivelser
Hvordan er omgivelserne beskrevet?
|
Miljø (betydning) |
Hvorfor har forfatteren valgt dette miljø?
- Har miljøet en betydning for personen og handlingen?
- Afspejler miljøet hovedpersonens liv eller humør?
Har vejret eller årstiden en betydning? Fx: Gråvejr = tristhed. Forår = fornyelse, ungdom.
|
Tid |
Den tid, som handlingen foregår i Eksempler: 1922, 80’erne, moderne tid, fremtiden, tidløs? Er tiden, som er i handlingen, den samme som den tid teksten er skrevet i? |
5. Virkemidler |
Sproglige virkemidler |
Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren "leger" med sproget for at forstærke indholdet. 1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i teksten). 2. Hvilke virkemidler er der tale om? 3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler? Se oversigten over "sproglige virkemidler"
Eksempler på virkemidler: gentagelser, overdrivelser, bandeord, ironi, tempo, slang, negative/positive tillægsord, fagsprog, humor, kliché, talemåder mm.
|
Sproglig stil |
Er der noget særligt at bemærke omkring sproget?
- Kortprosa eksperimenterer med sprog og form. Dvs. at måden det er skrevet på muligvis kan skifte undervejs osv.
Hvordan er den sproglige stil ellers i teksten:
- Minimalistisk
- Beskrivende (mange detaljer, mange tillægsord)
- Høj stil (svært sprog, intellektuelt, formelt)
- Lav stil (let sprog, normalt, hverdagsagtigt)
- Gammeldags sprog
- Andet?
|
Symboler |
|
Idiomer |
Bliver der brugt idiomer? (talemåder)
- Dette er ret almindeligt i kortprosa.
|
Intertekstualitet |
Bliver der brugt hentydninger til andre tekster. (intertekstualitet)
|
Metaforer |
Metaforer hører egentlig til sproglige virkemidler. Da de er meget almindelige i - og vigtige for genren lyrik, har de fået deres eget menupunkt her, så du ikke glemmer at kigge efter dem.
Forskellige typer metaforer:
Sammenligninger (fx Tågen lå som et tungt tæppe over byen).
Personificering (fx manden med leen = døden).
Besjæling (fx en talende eller dansende blomst).
|
Showing not telling |
Hvad står der mellem linjerne? - Kortprosa er få ord med meget indhold. Vi ser ofte kun toppen af isbjerget. Man må selv dykke ned for at se hele isbjerget. Der kan stå meget "mellem linjerne"
|
Tomme pladser |
Er der "tomme pladser" i teksten, som læseren selv skal fylde ud? |
6. Fortolkning |
Tema |
Hvilket tema behandler teksten?Fx: ungdom, sorg, kærlighed, had, krig, venskab, ensomhed osv.Der kan sagtens være flere temaer.
|
Intertekstualitet |
Har teksten steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder
|
Budskab |
Hvad vil teksten fortælle os?
Vil den lære os noget eller bare vise os noget?
|
Politik og samfund |
Er teksten et udtryk for den samtid, den er skrevet i? Er den samfundskritisk?
|
Titel |
Hvilke forventninger får man, når man læser titlen?
For titlen en anden betydning efter, at du har læst teksten?
Indholder den symbolik?
Er der sammenhæng mellem titel og indhold/handling?
|
7. Konklusion |
Vurdering |
Hvad synes du om kortprosateksten?
Hvilke tanker og følelser vækker den i dig?
Vil du anbefale det/den til andre? Hvorfor?
|
Målgruppe |
Hvilken målgruppe tror du teksten henvender sig til?
|
Perspektivering |
Hvilke andre tekster kan man sammenligne med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Download modellen til udfyldning
|