Hvad hedder tegneserien?
Hvem har tegnet den? Hvem er forfatteren?
Hvornår blev tegneserien udgivet?
Er den en del af en serie eller anden sammenhæng?
Hvilket nummer i serien er der tale om?
Hvor findes tegneserien?
Undergenre:
Fx superhelte, Manga, Noir, underholdning osv.
Tegnestil:
Realisme, ligne claire, comic
Læs mere om genretræk i tegneserier
Hvordan er tegneserien opbygget grafisk (hvordan ser den ud?):
Hvordan er de enkelte billeder opbygget? Hvorfor?
Vælg kun 2-3 billed-eksempler til en kort billedanalyse.
(Dybere analyse af de grafiske elementer fortsætter under punktet: virkemidler)
Længere tegneserier:
Er historien bygget op på en bestemt måde?
Er der en spændingsopbygning?Kan man bruge berettermodellen? (Eller elementer fra den?)
Kan man bruge 3-akter-modellen?
Striber:
Er der en start – en midte – en afslutning
Er der en gåde der skal løses?
Er den bygget op som en vittighed (setup – punchline)
Fortæller:
Hvem fortæller historien? (oftest 3.personfortæller)
Synsvinkel:
Indre / ydre synsvinkel
Skiftes der synsvinkel undervejs til en anden person?
Hvilken slags figurer er der brugt i tegneserien:
Hvilken tegneseriefigur følger vi?
Er der en eller flere figurer der er hovedpersoner?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motiv. Beskriv rollen som hovedpersonen spiller i historien?
Lav en personkarakteristik?
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvilke andre vigtige figurer møder vi?
Hvad er deres rolle i historien?
Hvad er deres relation til hovedpersonen?
– Brug eventuelt relationsmodellen.
Er der figurer, som kun medvirker i baggrunden?
Hvad er deres funktion? Eksempler:
Går hovedpersonen igennem en udvikling, forandring eller en overgang? Fx:
Lav eventuelt et udviklingsdiagram eller en udviklingslinje.
Betyder navnene på figurerne noget?
Navne kan have flere betydninger? Der findes oversigter over navnes betydninger i bøger og på nettet?
Sted:
Der, hvor handlingen foregår. Fx Et hus, en lejlighed, på landet, en båd, en park osv.
Omgivelser / sociale forhold:
Fx underklasse, overklasse, parcelhus-kvarter, på gaden, ghetto, almindelig familie osv.
Lav en miljøbeskrivelse.
Er miljøet vigtigt for figurerne eller idéen med historien?
Bruges miljøet til at fortælle noget om figurerne?
Har miljøet symbolsk betydning?
Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
Hvilken tid foregår tegneserien i? Fx 1948, vikingetiden, moderne tid, tidløs (ingen tid), fremtiden?
Hvordan kan du se det?:
– Find genstande, påklædning itegningerne eller noget i teksten der afslører, hvilken tid det foregår i?
Er tiden vigtig for indholdet?:
– Tegner tegneserien et billede af en bestemt tid?
– Er tiden ligegyldig?
Hvordan er rammernes layout:
Hvordan ser tegningerne ud? Hvilken effekt giver det?
Er der brugt en bestemt stilart? Læs mere
Hvilke bobler bruges der og hvordan ser de ud? Læs mere
Bruges der tekstfelter til at fortælle noget af handlingen?Beskriv deres udseende og funktion.
Bruges der tekstfelter til at springe i tid? Fx: en time efter, den næste dag, 7 dage senere, 2 uger før osv.
Er der brugt andre grafiske elementer? Fx:
Indeholder tegneserien magiske elementer? Talende dyr eller ting, overnaturlige kræfter, trylleri, overnaturlige væsner, tidsrejser osv.
Hvordan virker det på tegneseriens udtryk?
Sprog:
Hvordan er sproget? Ungdommeligt, humoristisk, enkelt, barnligt, dialekt, slang osv.
Tale:
Direkte tale (talebobler der viser præcis hvad figuren siger)
Indirekte tale (tekstfelter fortæller om, hvad figurerne siger)
Hvilken stemning udstråler tegneserien? Hvordan ser du det?
Hvordan passer tekst og billeder sammen?
Hvordan samarbejder tekst og billeder om at skabe en stemning?
Eksempler: Humoristisk, fjollet, intelligent, romantisk, trist, erotisk, kritisk, ungdommelig, vred, spændende, mørk, overfladisk, naiv, børnevenlig, plat, filosofisk osv.
Låner tegneserien bevidst figurer, steder eller citater fra andre kendte fortællinger. Hvad er ideen med det?
Hvad synes du om udsendelsen?
Hvilke andre tegneserier, historier, bøger, film eller andet – kan man sammenligne med?
Hvad er ens? / hvad er forskelligt? Læs mere.
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing