Grafiske elementer i en tegneserie, eller en graphic novel, er med til at fortælle historien, og til at gøre "døde" billeder "levende".
Boblerne fortæller blandt andet hvad figurerne siger eller tænker, og bevægelsestregerne hjælper med at skabe en illusion om, at billederne er et udsnit af en virkelighed.
Tegningerne skal gerne være intuitive og lette at forstå uden, at man ved noget om dem i forvejen, men det kan være en god ide at være opmærksom på, hvordan tegneren bruger de grafiske elementer til at fortælle sin historie.
Læs mere om tegneseriegenren
her og graphic novels
her.
Taleboble
Fortæller hvad en figur siger
|
 |
Tænkeboble / drømmeboble
Fortæller hvad en figur tænker eller drømmer
|
 |
Hviskeboble
Fortæller hvad en figur tænker
|
 |
Lyd- og råbeboble
Viser en høj lyd. Fx et råb, en eksplotion, et slag, el. andet.
|
 |
Tekstfelt
Forklarer vigtige ting, for at læseren kan forstå handlingen - fx tidsspring og steder.
Tekstfelter kan også bruges som fortæller, der forklarer personernes tanker og handlinger.
|
 |
Følelsesmarkering
Bruges til at vise følelser fra en af tegneseriens figurer - både fysiske og psykiske følelseer.
Følelsesmarkeringerne vises her som dråber, men kan se ud på mange måder, som fx streger, trekanter, lyn el. andet.
|
 |
Bevægelsesstreger
Bruges til at vise en bevægelse (her en bold), men kan også være vind eller mindre bevægelser som fx en telefon, der ringer.
|
 |
Lydord
Ord der beskriver en lyd. Kan både være inde i en boble eller stå alene.
|
 |