En tegneserie er en historie, der er fortalt af små sammenhængende billeder. Der skal mindst to billeder til, for at man kan kalde det for en tegneserie.
Undergenrer
- Fantasy
- Filosofisk
- Gys og gru
- Karikatur
- Krimi
- Noir
- Manga
- Satire / politik
- Superhelte
- Science fiction
- Underholdning (humor fx "Asterix" eller "Anders And", romantik, m.m.)
Tegnestil
Tegneseriegenren kan inddeles i forskellige tegnestilarter.
- Realisme
- Ligne claire
- Comics / Comics-dynamic
Realisme
Realismen er - som ordet udtrykker - tegninger, der er tegnet så realistisk som muligt. Man benytter sig derfor sjældent af fx fartstriber.
Tegninger er ofte meget detajlerede, og der bliver ofte benyttet skygger.
Du kan se eksempler på den kendte realistiske tegneserie Thorgal
her.
Thorgals Verden: Kriss af Valnor, 6. del: Menneskebørnenes ø (2015)
https://cobolt.dk/shop/thorgals-verden-kriss-432p.html
Tilladeslse givet af: Forlaget COBOLT,
Ligne claire
Ligne claire er fransk for "rene linjer" og beskriver en tegnestil, hvor alle elementer i tegningen er streget op med en tynd, sort linje, som man bl.a. kender det fra
TinTin. Tegningerne og figurerne er som regel ikke tegnet med skygger, og får derfor en tydeligere 2D-effekt end ved realisme-genren.
Comics / Comics-dynamic
Comics adskiller sig fra "Ligne claire" en mere dynamisk tegnestil, hvor stregen ikke er kun er ensartet og tynd, men varierer i tykkelse, og tegneren kan på den måde illustrere vigtige elementer i tegningen.
Stregen og farverne danner ofte skygger, og man kan derfor opleve en anderledes dybde i billedet end i "Ligne claire".
Splint & Co. 54: Piccoloen på Sniper Alley (2014)
https://cobolt.dk/shop/splint-co-54-404p.html
Tilladeslse givet af: Forlaget COBOLT
Layout
Rammer og rækker
Tegningerne hænger ofte sammen i rækker og rammer.
Grafiske elementer
Grafiske elementer benyttes for at forklare ting, som normalt ikke kan ses/høres på et billede. Det kan fx være det, som figurerne siger eller tænker, eller det kan være bevægelser eller lyde.
Taleboble
Fortæller hvad en figur siger
|
 |
Tænkeboble / drømmeboble
Fortæller hvad en figur tænker eller drømmer
|
 |
Hviskeboble
Fortæller hvad en figur tænker
|
 |
Lyd- og råbeboble
Viser en høj lyd. Fx et råb, en eksplotion, et slag, el. andet.
|
 |
Tekstfelt
Forklarer vigtige ting, for at læseren kan forstå handlingen - fx tidsspring og steder.
Tekstfelter kan også bruges som fortæller, der forklarer personernes tanker og handlinger.
|
 |
Følelsesmarkering
Bruges til at vise følelser fra en af tegneseriens figurer - både fysiske og psykiske følelseer.
Følelsesmarkeringerne vises her som dråber, men kan se ud på mange måder, som fx streger, trekanter, lyn el. andet.
|
 |
Bevægelsesstreger
Bruges til at vise en bevægelse (her en bold), men kan også være vind eller mindre bevægelser som fx en telefon, der ringer.
|
 |
Lydord
Ord der beskriver en lyd. Kan både være inde i en boble eller stå alene.
|
 |
Grafiske bøger: i samme familie...
Ud af tegneserieuniverset springer genren
graphic novels, og de to genrer har derfor mange fællestræk. Man kan sige, at graphic novels er tegneseriens "storebror".
Billedbøger er også i familie med de to andre, men adskiller sig hovedsageligt ved som oftest at have en lettere historie, samt ikke at være bundet af rammer og rækker i illustrationerne.