Navnet på filmen, teaterstykket eller udsendelsen?
Hvem har skrevet manuskriptet?
Hvornår blev manuskriptet skrevet?
Den tid, som manuskriptet er skrevet i.
Eksempler: Oplysningstiden, Det moderne gennembrud, efterkrigstiden, 80’erne, 90’erne, i dag.
Er manuskriptet til
Læs mere om manuskript
Hvordan er manuskriptets layout opstillet?
Hvor har man placeret:
Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?)
– Brug eventuelt en handlingslinje til at få overblik over handlingen. Her kan du give overskrifter til filmens vigtige steder.
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
Find de steder, hvor handlingen har tydelige vendepunkter.
Hvordan er handlingens forløb: (læs mere)
Hvordan er manuskriptets handling bygget op? Du kan bruge modellerne herunder til at skabe et overblik.
Tre-akter-modellen
Hvis filmen er opbygget med: en start – en midte – en afslutning, kan man bruge tre-akter-modellen til at kigge på filmens handlingsforløb.
Man kan bruge berettermodellen (eller dele fra den) til at se på handlingens opbygning og spændingskurve.
(Anslag, præsentation, gennemgang, p.o.n.r., klimaks, udtoning)
Hvem fortæller historien?
Er der en fortællerstemme? Hvilken rolle har den?
Skiftes der synsvinkel undervejs?
Hvem er hovedpersonen?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Udvælg replikker, som siger noget om hovedpersonens karakteristik og væremåde.
Er der regibemærkninger, som beskriver hovedpersonen?
Lav en personkarakteristik?
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.
Hvilke andre personer møder vi?
Brug eventuelt relationsmodellen til at skabe overblik.
Er der andre personer eller dyr, som medvirker i baggrunden?
Hvad er deres funktion? Eksempler:
Går hovedpersonen igennem en udvikling, forandring eller en overgang? Fx:
Lav eventuelt et udviklingsdiagram eller en udviklingslinje.
Fremgår det af manuskriptet, hvor handlingen foregår? Fx på en parron, i en lejlighed, på gaden, el. andet.
Har du set billeder eller filmklip af scenografien?
Hvordan passer scenografien til beskrivelserne og stemningen i manuskriptet?
Hvornår foregår handlingen? Middelalderen, Nutid, 1980’erne, 2006, fremtid, eller andet.
Hvordan spiller tiden en rolle i historien?
Hvordan er sproget i replikkerne (Hvilken effekt har det?):
Leger forfatteren med sproget i replikkerne? Find replikker, hvor der bruges virkemidler til at forstærke indholdet.
Se oversigten over “sproglige virkemidler”
Eksempler på virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, talemåder, ordsprog, bandeord, rim, ironi, opremsninger, fagsprog m.m.
Efterladers der “tomme pladser” i manuskriptet, hvor læseren/seeren selv skal forestillie eller gætte sig til indholdet?
Hvilken tone (stemning) er der i fortællingen?
Hvorfor har forfatteren valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?
Eksempler:
– Alvorlig, mystisk, humoristisk, romantisk, ironisk, tragisk, spændende, erotisk, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, magisk, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, plat osv.
Er der replikker eller scener, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte film, tekster eller billeder.
Hvem er fortællingen rettet imod / skrevet til?
(Hvem er målgruppen?)
Er teksten et udtryk for den samtid den er skrevet i?
Er den samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Hvad betyder titlen? Indeholder den symbolik?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?
Er der sammenhæng mellem titel og handling? Hvordan?
Hvad er ideen med filmen? Hvad vil den egentlig fortælle om?
Giver filmen noget at tænke over, efter den er slut?
Vil filmen lære os noget? Fx en morale.
Lykkes det at løse konflikten?
Hvilke andre tekster eller andre udtryksformer kan man sammenligne med? Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing