Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Kortprosa

Analysehjul
1. Info
2. Komposition
3. Personer
4. Miljø / tid
5. Virkemidler
6. Fortolkning
7. Konklusion

Download modellen til udfyldning

Download

1. Info

Titel

Hvad hedder kortprosateksten?

Forfatter
Hvem har skrevet teksten?
Find relevant information om forfatteren.
Udgivelsessted
Hvor er teksten udgivet?
I et blad, på nettet, en avis, som en del af en bog?
År

Hvornår er det skrevet?

Genre

Hvordan ser man at teksten tilhører genren kortprosa?
– Find eksempler på tydelige genretræk.

Er der tale om en undergenre? Realistisk kortprosa, fantastisk kortprosa.

2. Komposition

Ydre komposition (udseende)
Længde

Hvor lang er teksten?

Udseende
Hvordan ser teksten ud?
Er der noget særligt ved den måde teksten er sat op?
Afsnit

Er teksten synligt inddelt i afsnit, strofer, områder eller andet?

Genreudtryk
Låner kortprosateksten udseende eller sprog fra andre genrer?
Dvs. minder det lidt om et digt, en novelle, et essay, et eventyr osv.?
Indre komposition (tekstens indhold)
Resume
Kort genfortælling af handlingen.
Lav eventuelt en handlingslinje.
Konflikt
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
Start og slutning

Starter kortprosateksten in medias res og slutter den med en åben slutning? (Dette er mest almindeligt for denne genre)

Fortalt tid

Fortalt tid: Hvor lang tid spænder handlingen over? Fx: en dag, en time, nolge sekunder.

Tidsforløb

Kronologisk: Tingene sker i den rigtige rækkefølge

Flashback: Historien springer tilbage i tiden?

Flashforward: Historien springer frem i tiden?

De 3 K'er
Vis at teksten er opbygget over de 3 K’er:
– Kortfattet
– Koncentreret
– Kompleks

3. Personer

Fortæller / synsvinkel

Fortæller:
Hvem fortæller historien?
1.- 2. eller 3.person-fortæller?

Synsvinkel:
Indre / ydre synsvinkel
Skiftes der synsvinkel undervejs?

Hovedperson

Hvem er i centrum i handlingen?

Karakteristik
Lav beskrivelser af de vigtigste personer.
– Lav evt. en personkarakteristik.
Lyrisk jeg / du

Er der et “lyrisk jeg” eller “lyrisk du” i teksten?

Tekstens stemme

Indre monolog:
Har teksten en fortæller / stemme, som taler med sig selv?

Berettende:
Har teksten en stemme, som fortæller os om noget?

4. Miljø / tid

Miljø

Hvor foregår handlingen?
Fx: Skole, i stuen, i naturen, i byen, en togstation, ingen steder osv.

Omgivelser
Hvordan er omgivelserne beskrevet?

Lav evt. en miljøbeskrivelse

Miljø (betydning)

Hvorfor har forfatteren valgt dette miljø?
– Har miljøet en betydning for personen og handlingen?
– Afspejler miljøet hovedpersonens liv eller humør?

Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.

Tid

Den tid, som handlingen foregår i
Eksempler: 1922, 80’erne, moderne tid, fremtiden, tidløs?

Er tiden, som er i handlingen, den samme som den tid teksten er skrevet i?

5. Virkemidler

Sproglige virkemidler

Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren “leger” med sproget for at forstærke indholdet.

1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i teksten).
2. Hvilke virkemidler er der tale om?
3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?

Se oversigten over “sproglige virkemidler”

Eksempler på virkemidler: gentagelser, overdrivelser, bandeord, ironi, tempo, slang, negative/positive tillægsord, fagsprog, humor, kliché, talemåder mm.

Sproglig stil

Er der noget særligt at bemærke omkring sproget?

– Kortprosa eksperimenterer med sprog og form. Dvs. at måden det er skrevet på muligvis kan skifte undervejs osv.

Hvordan er den sproglige stil ellers i teksten:

  • Minimalistisk
  • Beskrivende (mange detaljer, mange tillægsord)
  • Høj stil (svært sprog, intellektuelt, formelt)
  • Lav stil (let sprog, normalt, hverdagsagtigt)
  • Gammeldags sprog
  • Andet?
SymbolerSymboler

Er der ting eller begreber, som kan have en symbolsk betydning.

Idiomer
Bliver der brugt idiomer? (talemåder)
– Dette er ret almindeligt i kortprosa.
Intertekstualitet

Bliver der brugt hentydninger til andre tekster. (intertekstualitet)

Metaforer

Metaforer hører egentlig til sproglige virkemidler. Da de er meget almindelige i – og vigtige for genren lyrik, har de fået deres eget menupunkt her, så du ikke glemmer at kigge efter dem.

Forskellige typer metaforer:

Sammenligninger (fx Tågen lå som et tungt tæppe over byen).
Personificering (fx manden med leen = døden).
Besjæling (fx en talende eller dansende blomst).

Showing not telling

Gør teksten brug af “showing not telling“, hvor det er handlinger, der styrer fortællingen?

Hvad står der mellem linjerne?
– Kortprosa er få ord med meget indhold. Vi ser ofte kun toppen af isbjerget. Man må selv dykke ned for at se hele isbjerget. Der kan stå meget “mellem linjerne”

Tomme pladser

Er der “tomme pladser” i teksten, som læseren selv skal fylde ud?

6. Fortolkning

Tema

Hvilket tema behandler teksten?
Fx: ungdom, sorg, kærlighed, had, krig, venskab, ensomhed osv.
Der kan sagtens være flere temaer.

Intertekstualitet

Har teksten steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder

Budskab
Hvad vil teksten fortælle os?
Vil den lære os noget eller bare vise os noget?
Politik og samfund

Er teksten et udtryk for den samtid, den er skrevet i?
Er den samfundskritisk?

Titel
Hvilke forventninger får man, når man læser titlen?
For titlen en anden betydning efter, at du har læst teksten?
Indholder den symbolik?
Er der sammenhæng mellem titel og indhold/handling?

7. Konklusion

Vurdering

Hvad synes du om kortprosateksten?
Hvilke tanker og følelser vækker den i dig?

Kommer budskabet ud?
Vil du anbefale det/den til andre? Hvorfor?

Målgruppe

Hvilken målgruppe tror du teksten henvender sig til?

Perspektivering
Hvilke andre tekster kan man sammenligne med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing