Hvad hedder stykket?
Hvem har instrueret stykket?
Hvem har skrevet manuskriptet? Find relevant information om forfatteren.
Hvem har lavet scenografien (kulisserne)?
Hvornår er stykket skrevet?
Den tid, som stykket er skrevet i. Eksempler: Romantikken (1800 – 1870) Det moderne gennembrud (1870 – 1900)Post-modernismen (1980 – 2000)
Blandingsgenrer:
Hvor lang tid varer stykket?
Er det opdelt akts, scener, afsnit? Hvordan foregår skiftene mellem scenerne? Er der tydelige markeringer ved sceneskift: Går lyset ud? Bruges der musik? Andet?
Er der brugt forskellige filmelementer. Fx:
Kort genfortælling af plottet i handlingen.
Brug eventuelt en handlingslinje til at få overblik over handlingen. Her kan du give overskrifter til historiens vigtige steder.
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Find de steder, hvor handlingen har tydelige vendepunkter.
Hvordan er handlingens forløb: (læs mere)
Fortalt tid:
Hvor lang tid spænder selve handlingen over? (Ikke stykkets længde)
Hvordan er handlingen bygget op? – Lav eventuelt en tidslinje til at vise dette på.
Et klassisk drama er inddelt i 5 akter:
Ellers kan du evt. bruge modellerne herunder til at skabe et overblik.
Tre-akter-modellen
Hvis handlingen er opbygget med: en start – en midte – en afslutning, kan man bruge tre-akter-modellen til at kigge på filmens handlingsforløb.
Berettermodellen
Man kan bruge berettermodellen (eller dele fra den) til at se på handlingens opbygning og spændingskurve.
(Anslag, præsentation, gennemgang, p.o.n.r., klimaks, udtoning)
Fortæller:
Hvem fortæller historien?
Synsvinkel:
Indre / ydre synsvinkel
Skiftes der synsvinkel undervejs?
Hvem er hovedpersonen?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Lav en personkarakteristik af en eller flere vigtige personer.
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.
Hvilke andre personer møder vi?
Brug eventuelt relationsmodellen til at skabe overblik.
Er der andre personer eller dyr, som medvirker i baggrunden?
Hvad er deres funktion? Eksempler:
Går hovedpersonen igennem en udvikling, forandring eller en overgang? Fx:
Lav eventuelt et udviklingsdiagram.
Hvilke ting, kan man som tilskuer se på scenen?
Er der vigtige fysiske ting, som er med til at underbygge miljøet?
Skifter scenografien undervejs?
Er der ting, som er udeladt, for at vi selv skal bruge fantasien? Læs: minimalisme
Stedet, hvor handlingen foregår:
Der, hvor handlingen foregår.
Fx i en stue, på en skole, på en vej eller andet.
Omgivelser / sociale forhold:
Fx underklasse, mellemklasse, overklasse, fattigt miljø, rigt kvarter, gangster-miljø, på gaden, ghetto, osv.
Lav en miljøbeskrivelse.
Hvornår foregår handlingen? Middelalderen, Nutid, 1980’erne, 2006, fremtid, eller andet.
Hvordan spiller tiden en rolle i stykket?
Hvordan er sproget i replikkerne (Hvilken effekt har det?):
Er der gjort brug af musik i stykket? Hvis ja, hvilken slags:
Er musikken live (spillet dirkete mens stykket foregår) eller er digitalt?
Hvordan bruges lyset i stykket?
Er der arbejdet med:
Læs mere om brugen af lys her
Er der noget særligt at bemærke omkring brugen af kostumer eller sminke?
Symboler
Er der steder eller ting der har symbolske betydninger?
Vigtig rekvisit:
Er der en ting / rekvisit som dukker op flere gange i løbet af handlingen?
Hvilken betydning har denne rekvisit?
Farvesymbolik
Er der brugt farver der har symbolske betydninger?
Hvilken tone (stemning) er der i stykket?
Hvad er med til at skabe denne stemning?
Eksempler:
– Alvorlig, mystisk, humoristisk, romantisk, ironisk, tragisk, spændende, erotisk, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, magisk, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, plat osv.
Har stykket scener, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte teaterstykker, film, tekster eller billeder.
Hvad er ideen med stykket? Hvad vil den egentlig fortælle om?
Giver stykket noget at tænke over, efter den er slut?
Vil filmen lære os noget? Fx en morale.
Lykkes det at løse konflikten?
Har stykket en holdning til det samfund den beskriver? Hvilken?
Hvad er stykket politiske budskab? (hvis den har et…!)
Kan man sige, at stykket er samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Specielt til science fiction:
– Har stykket en holdning til fremtiden? Fx teknologien gør skade på os eller teknologien hjælper os.
– Viser stykket et Utopia (et bedre samfund) eller et dystopia (et samfund der ikke fungerer).
Hvordan slutter handlingen?
Hvorfor slutter stykket som den gør?
Hvad synes du om stykket?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing