|
|
|
|
|
|
|
2. Komposition |
Note: Man kan opdele komposition i indre og ydre komposition. Læs mere.
|
Resume |
Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?) |
Konflikt |
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
- Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
|
Handlingslinje |
- vigtige steder i historien
- om handlingen kan inddeles i forskellige dele
- hvor historiens vendepunkter er.
|
Kontraktmodel |
Følger eventyret Kontraktmodellen (hjem–ude–hjem). |
Tidsforløb |
Hvor lang tid strækker handlingen sig over?
|
De episke love |
Note: De episke love gælder især for folkeeventyr.
(Fx bagvægtsloven og gentagelsesloven)
|
3. Personer |
Fortæller / synsvinkel |
Fortæller: Hvilken type fortæller er der i teksten?
Synsvinkel: Bruges der indre, ydre, alvidende synsvinkel?
Fortællerens funktion:
Er fortælleren neutral eller kommenterende?
|
Vigtige personer |
Hvem er hovedpersonen? Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen? Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Hvilke andre vigtige personer er med i eventyret?
Er personerne flade eller runde?
- Flade: Ydre beskrivelser. Vi hører kun om personens handlinger (ofte i folkeeventyr).
- Runde: Indre og ydre beskrivelser. Vi hører om personens handlinger, tanker og følelser (ofte i kunsteventyr).
Ekstra (hvis det er relevant): Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du? Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
|
Relationer / Aktantmodel |
Hvilke relationer har hovedpersonen til de andre personer i eventyret? (Familie, venner, fjende, osv.)
Brug eventuelt Aktantmodellen til at vise, hvad forholdet er mellem personerne (især folkeeventyr).
|
Personudvikling |
Hvordan udvikler personen sig igennem handlingen?
Gennemgår personen en overgang eller forandring?
Brug eventuelt disse værktøjer:
|
Navnesymbolik |
Betyder navnene noget?
Eksempler:
Klods-Hans = klodset, en klods om benet...
Tornerose = smuk men kan stikke når man ikke er forsigtig...
Askepot = En der samler affaldet / asken op efter andre...
|
4. Miljø / tid |
Miljø |
1) Hvor foregår handlingen: Fx et slot, en skov, en hytte, en hule.
2) Sociale forhold: Hvilke vilkår lever personen under? Fx fattigdom, rig, overklasse, storfamilie osv. 3) Find eksempler i teksten, hvor miljøet bliver beskrevet.
- Er der noget særligt at bemærke om måden, miljøet beskrives på?
|
Miljø (betydning) |
Hvad betyder miljøet for den måde, vi skal opfatte personer og handling på?
Afspejler miljøet hovedpersonen?
Har miljøet symbolske betydninger? Eksempler:
- en skov = det ukendte, farlige,
- et slot = det uopnåelige, succes
- en frossen sø: tristhed, at sidde fast i livet
- himlen = frihed, muligheder
- en blomstereng: balance, fred, lykke
Har vejret eller årstiden på billederne en betydning? Fx: Gråvejr = tristhed. Forår = fornyelse, ungdom.
|
Tid |
Hører eventyret til en bestemt tid?
Hvor kan man se det i handlingen?
- Hold fx øje med beskrivelser af samfund, politik, religion, tøj, personers erhverv / titler.
|
5. Virkemidler |
Symboler |
Fx: en blomst kan være symbol på kærlighed. (Ofte steder og ting). |
Modsætninger |
Ond/god, ung/gammel, rig/fattig, glæde, sorg. |
Magi |
Er der magiske elementer? Trolddom, hekse, trylleri, forbandelser, overnaturlige væsner osv. |
Talmagi |
3, 7, 9, 11, 13, 100. |
Sproglige virkemidler |
Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren "leger" med sproget.
I eventyr kan der være masser af sproglige virkemidler.
Find eksempler, hvor forfatteren bruger disse sproglige virkemidler.
1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i teksten).2. Hvilke virkemidler er der tale om?3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler? Se oversigten over "sproglige virkemidler"Eksempler på virkemidler: rim, gentagelser, remser, humor, overdrivelser, ironi, formelsprog, opremsninger, talemåder osv.
|
Plot-nøgle |
Hvor er den, og hvordan skal den forstås?
|
6. Fortolkning |
Tema |
Hvilket tema behandler eventyret? Fx: kærlighed, pubertet, forfængelighed, ondskab, magt osv. Der kan sagtens være flere temaer.
|
Morale |
Prøver eventyret at belære eller opdrage os?
Er der andet interessant ved slutningen af eventyret?
|
Politik og samfund |
Forholder eventyret sig til den samtid det er skrevet i? Er det samfundskritisk? (kunsteventyr)
|
Titel |
Hvilke forventninger får man når man læser titlen?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?
Er der sammenhæng mellem titel og handling?
|
Målgruppe |
Hvem er eventyret til? Hvem er målgruppen? Kan man stadig læse det i dag og få noget ud af det?
|
7. Konklusion |
Vurdering |
Hvad synes du om eventyret?
Hvilke tanker og følelser vækker eventyret i dig?
Vil du anbefale eventyret til andre? Hvorfor?
|
Perspektivering |
Hvilke andre tekster kan man sammenligne eventyret med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Download modellen til udfyldning
|