|
|
|
|
|
|
|
1. Info |
Titel |
Hvad hedder digtet / sangen? |
Forfatter |
Hvem har skrevet det? Relevant information om forfatteren. |
Serie |
Er den en del af en digtsamling (eller et album)? |
År |
Hvornår er det skrevet? |
Litterær periode |
Den tid, som digtet er skrevet i. Fx: Det moderne gennembrud, efterkrigstiden osv. |
Type/genre |
Traditionelt digt, prosadigt, knækprosa, sangtekst, rap.
Er der tydelige genretræk? Hvor?
|
2. Komposition |
Ydre komposition (udseende)
|
Vers og strofer |
Hvordan er teksten sat op?:
|
Rim |
|
Versefødder |
Kan det synges?
Er der et metrisk / rytmisk system?
|
Indre komposition (handling) |
Fortællestil |
Episk: berettende/fortællende, med en handling.
Dramatisk: talende, en stemme, dialog, replikker.
|
Resume |
Kort genfortælling af handlingen?
|
Konflikt |
|
Inddelinger |
Kan stroferne inddeles med overskrifter? Find ud af, om hver strofe har sin egen handling eller eget budskab. |
3. Personer |
Fortæller / synsvinkel |
Hvilken type fortæller er der i teksten? Er det en jeg-fortæller, en 3.personsfortæller, en alvidende fortæller, medsyn, bagudsyn.
Ekstra: Er tekstens sprog eller indhold på nogen måde påvirket af fortælleren? Fx hvis man kan mærke, at fortælleren er et barn.
|
Stemme |
(Kun hvis der er en fortæller, som er synlig i teksten og som fører teksten fremad)
- Taler indad (indre monolog): Har digtet en fortæller / stemme, som taler med sig selv?
- Taler udad (berettende): Har digtet en fortæller / stemme, som fortæller noget til os eller til nogen?
- Andet?
|
Hovedperson / andet? |
Hvem eller hvad er i centrum?
Det kan være en hovedperson, en ting, et begreb, naturen osv.
Hovedperson:
- Hvis der er en hovedperson:
Andet?
- Hvis det fx er en genstand, naturen eller et begreb som er i centrum: Lav en karakteristik.
- Hvilke værdier er der lagt ind i det?
- Hvilken betydning har det for fortælleren / digteren?
- Tillægges denne ting eller begreb menneskelige egenskaber.
|
Lyrisk jeg / du |
Hvem er det og hvordan bruges det?
|
4. Miljø / tid |
Miljø |
Hvor foregår handlingen?
Fx: Skole, Bornholm, på landet, en drømmeverden, naturen osv.
Omgivelser / sociale forhold:
Hvad er omgivelserne? ghetto, krigshærget område, kriminelt-miljø, fattigt miljø, rigt miljø osv.
Er der lagt vægt på særlige sociale forhold? Fx at være kendt, hjemløshed, skilsmissefamilie, overklasse osv. Lav en miljøbeskrivelse.
|
Miljø (betydning) |
Hvorfor har tekstforfatteren/digteren valgt dette miljø?
- Hvilken betydning har miljøet for handlingen?
- Hvordan afspejler miljøet hovedpersonen?
- Har miljøet en symbolsk betydning?
- Spiller vejret eller årstiden en rolle? (Har det en betydning?)
|
Tid |
Den tid, som digtet/sangen foregår i Eksempler: 1922, 80’erne, moderne tid, fremtiden, tidløs? Er tiden, som er i handlingen, den samme som den tid teksten er skrevet i? |
5. Virkemidler |
Sprog og stil |
- Beskrivende sprog (mange detaljer, mange tillægsord)
- Kunstnerisk sprog
- Eksperimenterende sprog
- Gammeldags sprog (ældre udtryk, ord og vendinger)
- Ungdommeligt sprog (engelske udtryk, bandeord, slang)
- Høj stil (svært sprog, intellektuelt)
- Lav stil, (let sprog, hverdagsagtigt)
- Minimalistisk / showing not telling
|
Sproglige virkemidler |
Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren "leger" med sproget for at forstærke indholdet. 1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i teksten). 2. Hvilke virkemidler er der tale om? 3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler? Se oversigten over "sproglige virkemidler"
Eksempler på virkemidler: gentagelser, opremsninger, overdrivelser, bandeord, ironi, tempo, slang, negative/positive tillægsord, humor, talemåder m.m.
|
Metaforer |
Metaforer hører egentlig til sproglige virkemidler. Da de er meget almindelige i - og vigtige for genren lyrik, har de fået deres eget menupunkt her, så du ikke glemmer at kigge efter dem.
Forskellige typer metaforer:
- Sammenligninger (fx Tågen lå som et tungt tæppe over byen)
- Personificering: fx manden med leen = døden)
- Besjæling: fx en talende eller dansende blomst)
|
Symbolik |
Ting eller begreber, som kan have en symbolsk betydning. Eksempler (symboler): Et spejl: at hovedpersonen ser på sin egen situation. En vissen blomst: en kærlighed, som er 'visnet hen'. En blind vej: hovedpersonen sidder fast i sit liv. Eksempel (symbolik): At en cykelkæde sprænger af kan betyde at hovedpersonen er ved at miste kontrollen over sit liv. |
Tomme pladser |
Efterlader forfatteren "tomme pladser", hvor læseren skal læse mellem linjerne, for at forstå meningen? |
6. Fortolkning |
Tema |
Hvilket tema behandler teksten?Fx: ungdom, sorg, kærlighed, had, krig, venskab, ensomhed osv.Der kan sagtens være flere temaer.
|
Intertekstualitet |
Har digtet/sangen steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder
|
Budskab |
Hvad vil digtet/sangen fortælle os?
Rækker digteren ud til os eller handler det om digteren selv?
Er der flere betydnings-lag i teksten?
|
Melodi |
Passer melodien til teksten, stemning osv.? (sangtekst)
|
Politik og samfund |
Er teksten et udtryk for den samtid den er skrevet i? Er den samfundskritisk eller samfundsbevarende?
|
Titel |
Hvilke forventninger får man når man læser titlen?
Hvad betyder titlen? Symbolik?
Er der sammenhæng mellem titel og indhold/handling?
|
Målgruppe |
Hvilken målgruppe tror du digtet/sangen henvender sig til?
|
7. Konklusion |
Vurdering |
Hvad synes du om digtet/sangen?
Hvilke tanker og følelser vækker digtet/sangen i dig?
Vil du anbefale det/den til andre? Hvorfor?
|
Perspektivering |
Hvilke andre tekster kan man sammenligne med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Download modellen til udfyldning
|