Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Opinionsartikel

Analysehjul
1. Info
2. Komposition
3. Personer
4. Miljø / tid
5. Virkemidler
6. Fortolkning
7. Konklusion

Download modellen til udfyldning

Download

1. Info

Rubrik

Hvad hedder artiklen?

Medie

Hvor er artiklen udgivet? Avis / internet

Journalist

Hvem har skrevet artiklen?

Dato

Hvornår er den skrevet?

Genre
Hvilken type opinionsartikel er det? Hvordan ser du det?
Anmeldelse, debatindlæg, klumme, kommentar, kronik, læserbrev.

2. Komposition

Ydre komposition (udseende)
Layout

Hvordan er artiklens layout?

 

Almindelige artikel-elementer:

Rubrik, underrubrik, mellemrubrikker, manchet, byline, brødtekst, spalter. (se ordforklaringer)

Andre grafiske elementer?
Fotografi, faktaboks, fremhævede citater, tegninger, diagrammer, grafer, figurer osv.

Blikfang
Hvor er der blikfang i artiklen?
(Hvor og hvordan fanger artiklen dit øje?)
Rubrik / underrubrik

Hvilke signaler sender rubrikken? Hvilke forventninger får man?
Hvordan passer rubrikken til indholdet i artiklen?

Er der noget særligt ved den? Ordspil, ironi, rim, humor, andet?

Er der en underrubrik og evt. manchet?
Hvordan “spiller de sammen” med rubrikken?

Indre komposition (tekstens indhold)
Emne

Hvad handler artiklen om?

  • Et aktuelt tema
  • En aktuel begivenhed
  • En problemstilling
  • Andet?
Vinkling

Vinkling:
Hvilken vinkel har afsenderen valgt på emnet? (læs mere)

Hvordan behandles emnet? Forsøger artiklen:

  • at brede emnet ud – gøre os klogere på … ?
  • at kommentere på emnet?
  • at debattere emnet?
  • at tage stiling til emnet?
  • at være kritisk overfor emnet?
  • at finde løsninger?
Inddelinger i teksten

Hvordan er artiklens indhold opbygget?

Eksempel:

  1. Start (præsentation af emnet)
  2. Uddybning (behandling af emnet)
  3. Afslutning (konklusion)

 

Er artiklen inddelt i afsnit?

  • Er der mellemrubrikker? Hvad afslører de?
  • Er der andre inddelinger af indholdet?

3. Personer

Afsender
Hvem udtaler sig i artiklen?
Hvordan er personen “kvalificeret” til at udtale sig om emnet?
Har personen en særlig baggrund, er kendt eller andet?
Kilder

Refereres der til forskellige kilder i artiklen? Fx eksperter, kendte mennesker, politikere osv.

Hvilke kildetyper er der tale om?

Hvordan er disse kilder vigtige for artiklen, og hvad bruges de til?:

Eksempler:

  • til at understøtte en holdning
  • til at bevise noget vha. resultater fra en undersøgelse
  • til at informere om emnet
  • til at kommentere eller svare på
  • andet?

4. Miljø / tid

Miljø

Indeholder artiklen beskrivelser af et bestemt miljø?

Er dette miljø vigtigt for artiklens indhold og budskab? Hvordan?

Hvis artiklen omhandler et bestemt miljø, så lav en grundig beskrivelse af miljøet.

Tid

Hvordan er artiklen koblet op på tiden?

Handler den om:

  • noget, der er aktuelt lige nu?
  • noget, der er typisk for tiden (en tids-trend)?
  • noget, der tilhører en anden tid?

5. Virkemidler

Sprog

Hvordan er sproget i artiklen (Hvilken effekt har det?):

Sproglig stil

  • Lav stil. Hverdagsagtigt. Let tilgængeligt sprog.
  • Høj stil. Svært tilgængeligt sprog.
  • Ekspertsprog: mange fagord / ekspert-sprog.
  • Beskrivende. Fx brug af mange tillægsord.
  • Sprog fra andre genrer: fx novelle, lyrik osv.

 

Humør og tone

  • Neutral, nysgerrig, undersøgende, spørgende
  • Positiv, optimistisk, tilfreds, glad
  • Negativ, pessimistisk, utilfreds, vred, desperat
  • Provokerende, udfordrende
  • Andet?
Sproglige virkemidler

Find eksempler i teksten, hvor afsenderen bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor afsenderen “leger” med sproget for at forstærke indholdet.

Forslag til fremgangsmetode:

  1. Hvor i teksten bruges der virkemidler? Markér stederne.
  2. Hvilke virkemidler bruges der?
  3. Hvad gør det ved teksten? Hvorfor bruges det?

 

Eksempler på virkemidler: Metaforer, symbolik, gentagelser, overdrivelser, talemåder, ordsprog, bandeord, rim, ironi, opremsninger … læs mere om sproglige virkemidler

Holdninger og argumentation

Holdninger
Hvilke holdninger skinner igennem i artiklen?

Er de af politisk karakter, bundet op på et aktuelt emne, betragtninger fra hverdagen eller andet?

Hvordan er artiklen holdningspåvirkende? Forsøger den at udfordre, provokere, påvirke eller bevare en bestemt holdning?

Argumentation
Hvilke argumenter bruges der?

Er der belæg for disse argumenter: beviser, undersøgelser, personlig erfaring, faglig indsigt osv.

Bruges der eksempler eller cases til at forklare og overbevise med? Hvilken effekt har det?

Andet retorik: Bruges der andre sproglige metoder til at overbevise os?

Appelformer

Hvordan forsøger afsenderen at appellere til læseren?

Gøres der brug af nogle af de 3 appelformer:

  • Etos (tillid)
  • Logos (fornuft)
  • Pathos (følelser)
Symbolik

Bruges der grafik eller billeder, der bærer en holdning eller en bestemt stemning: fx symbolske billeder, religiøse symboler, karikaturer osv.

Hvordan virker de på artiklen?

6. Fortolkning

Tema
Hvilket tema behandler artiklen?
Fx: ungdomliv, økonomi, terror, sociale medier, religion osv.
Budskab
Hvad er hensigten eller budskabet med artiklen?
Hvad vil den med os?
Hvordan afsluttes artiklen: Er der en konklusion?
Kommer artiklen med løsninger eller løsningsforslag?
Målgruppe
Hvem er artiklen rettet imod / skrevet til?
Rammer den målgruppen?

7. Konklusion

Vurdering

Hvad synes du? Er artiklen god?
Hvilke tanker og følelser vækker artiklen i dig?
Kommer nyheden eller holdningen ud til modtageren?
Vil du kunne anbefale den til andre? Til hvem og hvorfor?

Perspektivering

Hvilke andre artikler eller andre tekster kan man sammenligne med? Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing