Hvad hedder digtet / sangen?
Hvem har skrevet det? Relevant information om forfatteren.
Er den en del af en digtsamling (eller et album)?
Hvornår er det skrevet?
Den tid, som digtet er skrevet i. Fx: Det moderne gennembrud, efterkrigstiden osv.
Hvordan er teksten sat op?:
Fortæller:
Hvilken type fortæller er der i teksten? Er det en jeg-fortæller, en 3.personsfortæller, en alvidende fortæller, medsyn, bagudsyn.
Synsvinkel:
Er der indre eller ydre synsvinkel?
Ekstra: Er tekstens sprog eller indhold på nogen måde påvirket af fortælleren? Fx hvis man kan mærke, at fortælleren er et barn.
(Kun hvis der er en fortæller, som er synlig i teksten og som fører teksten fremad)
Hvem eller hvad er i centrum?
Det kan være en hovedperson, en ting, et begreb, naturen osv.
Hovedperson:
– Hvis der er en hovedperson:
Andet?
– Hvis det fx er en genstand, naturen eller et begreb som er i centrum: Lav en karakteristik.
Hvor foregår handlingen?
Fx: Skole, Bornholm, på landet, en drømmeverden, naturen osv.
Omgivelser / sociale forhold:
Hvad er omgivelserne? ghetto, krigshærget område, kriminelt-miljø, fattigt miljø, rigt miljø osv.
Er der lagt vægt på særlige sociale forhold? Fx at være kendt, hjemløshed, skilsmissefamilie, overklasse osv.
Hvorfor har tekstforfatteren/digteren valgt dette miljø?
Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren “leger” med sproget for at forstærke indholdet.
1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i teksten).
2. Hvilke virkemidler er der tale om?
3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?
Se oversigten over “sproglige virkemidler”
Eksempler på virkemidler: gentagelser, opremsninger, overdrivelser, bandeord, ironi, tempo, slang, negative/positive tillægsord, humor, talemåder m.m.
Metaforer hører egentlig til sproglige virkemidler. Da de er meget almindelige i – og vigtige for genren lyrik, har de fået deres eget menupunkt her, så du ikke glemmer at kigge efter dem.
Forskellige typer metaforer:
Ting eller begreber, som kan have en symbolsk betydning.
Eksempler (symboler):
Et spejl: at hovedpersonen ser på sin egen situation.
En vissen blomst: en kærlighed, som er ‘visnet hen’.
En blind vej: hovedpersonen sidder fast i sit liv.
Eksempel (symbolik): At en cykelkæde sprænger af kan betyde at hovedpersonen er ved at miste kontrollen over sit liv.
Efterlader forfatteren “tomme pladser“, hvor læseren skal læse mellem linjerne, for at forstå meningen?
Har digtet/sangen steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder
Hvad vil digtet/sangen fortælle os?
Rækker digteren ud til os eller handler det om digteren selv?
Er der flere betydnings-lag i teksten?
Passer melodien til teksten, stemning osv.? (sangtekst)
Er teksten et udtryk for den samtid den er skrevet i?
Er den samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing