Hvad hedder reality-programmet?
Hvor vises programmet? Fx DR, TV2, Viaplay osv.
Hvor lang tid varer programmet?
Hvornår blev programmet udgivet?
Fx sæson 2, afsnit 3 ud af 8.
Stil
Hvilket ”udseende” har man valgt til programmet? Har det en særlig stil eller et slags image?
Grafik
Hvordan er der brugt grafik og layout? Er der gennemgående farver, skrifttyper, filtre osv.?
Hvordan passer logo, jingle, teaser osv. til programmet?
Hvilket emne / tema behandler reality-programmet? Hvad er omdrejningspunktet?
Hvilke elementer er programmet sat sammen af?
Hvilken rækkefølge kommer de i?
Elementer i reality (eksempler):
Kan reality-programmet inddeles i forskellige sekvenser og scener? Giv dem en overskrift. Placer dem på en handlingslinje.
Er der en vært for programmet? Hvad er værtens funktion?
Personerne i realityprogrammer kaldes medvirkende eller deltagere. De melder sig selv til programmet, men skal igennem en godkendelsesprocess – dette kaldes en “casting”.
Hvem medvirker?
Er der en slags hovedperson, som er i centrum? Eller flere?Handler programmet om en bestemt person (biografi)?
Hvorfor har man valgt netop disse personer til at deltage? Hvad er særligt ved dem?
Er der deltagere som har en særlig funktion? Fx at skabe splid, at ændre programmets retning eller andet.
Lav en personkarakteristik af den vigtigste, eller de vigtigste deltagere i programmet.
Hvor foregår reality-programmet?
Fx: I en familie, på en arbejdsplads, et studio, et slot, i junglen, ude i nattelivet, en øde ø osv.
De medvirkende er ofte placeret i omgivelser, som er med til at forstærke pointen, stemningen eller ideen.
Hvilken betydning har omgivelserne for programmet og deltagerne?
1) Spiller tiden en rolle for idéen eller pointen? Fx: kan en moderne kvinde fra 2018 klare 100 dage i junglen?
2) Er programmet tidstypisk? Altså viser programmet noget om den tid, det er lavet i?
Find eksempler hvor virkemidler bruges til at forstærke indholdet, stemningen eller pointen.
Se oversigten over “filmtekniske virkemidler”
Eksempler på virkemidler:
Hvordan forsøger produceren at fastholde vores interesse? Fx:
Bruger programmet små interviews med kommentarer og reaktioner fra de medvirkende undervejs? Hvad bruges det til?
Hvordan og hvad kommenteres der på:
Hvordan påvirkes “virkeligheden” før, under og efter optagelserne?
Før
Før programmet går i gang kan folkene bag planlægge, hvordan programmet skal udvikle sig og hvilke retninger programmet helst skal bevæge sig i.
Under
Hvilke kunstige påvirkninger forsøger man at forstyrre deltagerne med imens programmet kører? Eksempler:
Efter
Hvordan har produceren prøvet at påvirke programmet efter optagelserne? Fx vha. klipning, musik, grafiske elementer, fortæller-stemme osv. Dette kaldes efterbehandling eller redigering.
Er der sekvenser i programmet, som har en særlig betydning eller vægt i programmet? Fx
Hvordan er disse sekvenser vigtige? Hvad udløser de? Var programmet det samme uden?
Hvilken tone har reality-programmet? Altså hvilken stemning sender det videre til os?
Eksempler: Alvorlig, romantisk, trist, sexet, nysgerrig, mystisk, humoristisk, negativ, action-præget, kritisk, troværdig, grænseoverskridende, spændende, dyster, overfladisk.
Du kan bruge mediemodellen.
Hvilke signaler sender titlen?Hvordan passer titlen til indholdet i reality-programmet?
Hvilke forventninger får man, når man hører titlen?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?
Hvad synes du om reality-programmet?
Hvilke andre programmer, artikler, historier eller andet – kan man sammenligne med?
Hvad er ens? / hvad er forskelligt? Læs mere.
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing