Hvad hedder historien?
Hvornår er historien / bogen skrevet?
Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?)
Med en handlingslinje kan man vise:
Følger historien Kontraktmodellen (hjem–ude–hjem).
– Fantasy-genren er på nogle områder beslægtet med eventyr-genren, og kan derfor bruge nogle af de samme byggesten. Fx kan det være relevant at kigge på Kontraktmodellen.
Fortæller:
Hvilken type fortæller er der i teksten?
Synsvinkel:
Bruges der indre, ydre, alvidende synsvinkel?
Hvem er hovedpersonen?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Modstanderen / fjenden (hvis det er relevant)
Hvem yder modstand til hovedpersonen.
Hvad kendetegner modstanderen?
Er fjenden en modsætning til hovedpersonen? Hvordan?
Andre vigtige personer
Fx: ven, familiemedlem, hjælper.
Hvad kendetegner disse personer?
Lav evt. personkarakteristikker af de vigtigste personer.
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.
Hvordan udvikler personen sig igennem handlingen?
Gennemgår personen en overgang eller forandring?
Gennemgår personen et statusskift?
Brug eventuelt disse værktøjer:
I fantasy kan der være mange personer og væsner at holde styr på. Få et overblik ved fx at lave et persongalleri. Skema til dette findes nederst på siden med personkarakteristik.
Hvilke relationer har hovedpersonen til de andre personer i historien? (Familie, venner, fjender, osv.)
Hvad betyder disse relationer for hovedperson? Altså: hvilken værdiladning har de?
Aktantmodellen:
Aktantmodellen kan vise, hvad forholdet er mellem hovedpersonen og andre figurer i handlingen (bruges kun, hvis det er relevant, da den normalt bruges til eventyr).
Relationsmodellen:
Relationsmodellen kan bruges til at gøre det synligt, hvordan hovedpersonen har det med de andre personer i historien.
Hvor foregår historien?
I fantasy-genren skelnes der mellem:
Den primære verden: En verden, som den i virkeligheden.
Den sekundære verden: En magisk verden, hvor alt er muligt.
Her er de 3 muligheder, man ser forfattere bruge i fantasybøger:
1) I hvilket miljø foregår handlingen? Vikingeborg, landsby osv.
2) Sociale forhold: Hvilke vilkår lever personen under?
3) Find eksempler i teksten, hvor miljøet bliver beskrevet.
Lav evt. en miljøbeskrivelse.
Hvad betyder miljøet for den måde, vi skal opfatte personer og handling på?
– Fx er miljøet som hovedpersonen bor i, vigtigt for at vi kan lære personens væremåde og intentioner at kende.
Har miljøet symbolske betydninger? Eksempler:
Har vejret eller årstiden på billederne en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
Hvilken tid foregår handlingen i?
fx nutid, middelalder-agtig tid, vikingetiden, ingen bestemt tid osv.
Er der tidsrejser eller andet der ændrer på tiden i handlingen?
Hvilke tydelige modsætninger er der?
God/ond, barn/voksen, glæde/sorg, modig/bange, rig/fattig, ven/fjende osv.
– I fantasy-genren vrimler det med modsætninger. De skarpe modsætninger gør det nemmere at forstå, hvad historien vil nedenunder al magien og den ukendte verden vi præsenteres for.
Hvilke magiske elementer er der?
Fx tryllestav, drager, hekse, osv.
Har de en vigtig funktion i handlingen? Hvilken?
Fantasemer er nogle elementer, som de fleste fantasy-fortællinger indeholder og som dermed er med til at definere genren. Altså genretræk.
Hvilke fantasemer kan man finde i denne historie?
Læs mere om fantasemer under genretræk.
Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren “leger” med sproget.
Find eksempler, hvor forfatteren bruger disse sproglige virkemidler.
Se oversigten over “sproglige virkemidler”
Eksempler på virkemidler: rim, gentagelser, remser, humor, overdrivelser, ironi, formelsprog, opremsninger, talemåder osv.
Prøver fortællingen at kommentere på, eller forholde sig til politik og samfund i vores verden? Er det samfundskritisk?
Hvilke forventninger får man når man læser titlen?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?
Hvad betyder titlen? Er den symbolsk?
Hvilken sammenhæng er der mellem titel og handling?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing