Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Artikel

Generelt om artikler

  • En artikel er en tekst, som er publiceret (udgivet) i en avis eller andet nyhedsmedie.
  • Større og grundige artikler findes for det meste i aviser, som er bag en betalings-mur Fx et abonnement, eller som enkeltkøb. Andre aviser er delvist eller helt sponsorede af reklamer.
  • Artikler har til formål at oplyse, informere, belyse eller diskutere aktuelle begivenheder eller emner.
  • Man skelner mellem 2 hovedkategorier: opinionsartikler og informationartiker.
  • Artikler skrives for det meste af journalister, som enten er ansat hos avisen eller som arbejder freelance. Nogle artikler kan også være skrevet af personer, som er inviteret af avisen til at skrive om et bestemt emne.
  • Nogle artikler har retningslinjer for layout. Se eksempel fra nyhedsartikel.
  • Se eksempel fra nyhedsartikel bruges ofte til at vælge, hvilke nyheder der skal med i avisen.

Forskellige artikelgenrer

Artikler kan indeles i 2 kategorier:
  • Opinionsartikler
  • Informationsartikler
Opinionsartikler:
Ordet “opinion” betyder holdning. Opinionsartikler er subjektive og der bruges “jeg” og “vi” i disse artikler. I opinionsartikler giver journalisten eller tekstforfatteren nemlig udtryk for sine egne holdninger til et emne. Journalisten belyser emnet og forholder sig til det. I opinionsartikler forsøger man at påvirke læseren med disse holdninger. 
 
Opinionsartikler skrives af journalister eller andre personer, som er blevet inviteret af avisen til at skrive. Det kan fx være fagfolk, eksperter, forfattere, kunstnere, meningsdannere eller kendte personer.
 
Eksempler på opinionsartikler:
  • Anmeldelse
  • Debatindlæg
  • Klumme
  • Kommentar
  • subjektive
  • Leder
  • Læserbrev
Informationsartikler:
Informationsartikler informerer og oplyser om en aktuel begivenhed. Her er der fokus på faktaoplysninger: hvad, hvor, hvornår, hvem, hvordan osv.
 
Informationsartikler er objektive:  Journalisten skal forsøge at holde sig så objektivt som muligt til stoffet. Journalisten må ikke digte noget til og helst ikke udtrykke sin egen mening. Derfor bruger journalisten kun sjældent ordene “jeg” og “vi”, når der skrives i disse genrer.
 
I stedet er der ofte interviews med involverede personer, som fortæller om deres oplevelser og synspunkter. Journalisten kan dog påvirke læserens holdning til nyheden ved hjælp af sprog og vinkling. 
 
Eksempler på informationsartikler:
  • Baggrundsartikel
  • Feature
  • Interview
  • Nyhedsartikel
  • Portrætartikel
  • Pressemeddelse
  • Reportage
  • objektive

Opsummering:

Opinionsartikler Informationsartikler
Primært formål At udtrykke, debattere og påvirke holdninger hos læseren. At informere, oplyse og opdatere læseren.
Indhold Handler om aktuelle emner og problemstillinger. Handler om aktuelle begivenheder (altså nyheder).
Subj./obj. Subjektive. Journalisten siger sin mening. Opbjektive. Journalisten siger ikke sin mening.
Tekstforfatter Skrives af forfattere, eksperter, kendte personer, journalister eller andre relevante personer. Skrives af journalister.

De 5 nyhedskriterier

Til at sørge for at en nyhed er god nok til at komme med i avisen, bruger man de 5 nyhedskriterier. Læs mere her.
  1. Væsentlighed
  2. Identifikation
  3. Sensation
  4. Aktualitet
  5. Konflikt

Artiklernes opbygning

I en avis er det meget vigtigt at tange og fastholde læserens opmærksomhed. Aviserne skal tjene penge på nyhederne og læseren skal derfor ikke finde det besværligt eller kedeligt at læse avisen – så søger de jo bare efter deres nyheder et andet sted. Der findes flere måder at sikre, at artiklerne er nemme og interessante at læse. Her er 2 modeller som ofte bruges til at sammensætte inholdet i en artikel.
 
1. Nyhedstrekanten
Nyhedsartikler bruger ofte denne model. Modellen betyder, at man i en nyhed, hurtigst muligt skal afsløre, hvad nyheden er og derfor fortælle de vigtigste informationer først. Derefter kommer informationer som er mindre vigtige.
 
Modellen bruges også for at sikre, at man fanger læserens interesse. Læs mere her.
2. Kommodemodellen
Længere og mere dydegående artikler, som fx en baggrundsartikel, er ofte opbygget ved hjælp af kommode-modellen. Kommodemodellen sørger for at sprede interessante informationer rundt om i artiklen for at holde på læseren. Læs mere her.

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing