De 5 nyhedskriterier er en model man bruger til at afgøre, hvilke nyheder der kommer med i avisen. Disse kriterier skal sikre, at man kun udvælger de mest interessante og relevante nyheder for læseren.
De 5 nyhedskriterier er:
V = Væsentlighed
Artiklen skal være betydningsfuld for læseren. Fx omhandle noget, som har indflydelser på læserens hverdag.
I = Identifikation
Læseren skal kunne relatere til personerne eller til emnet i artiklen.
S = Sensation
Artiklen skal komme med noget uventet eller noget usædvanligt. Fx en katastrofe, skandale eller ulykke.
A = Aktualitet
Artiklen skal tage fat i det, der foregår lige nu.
K = Konflikt
Der skal være en konflikt. Fx samfundsprobler, uenighed, uretfærdig, ulykke osv.
på. At appellere vil sige, at du rækker ud til den, der lytter til dig og prøver at få forståelse og accept for det, du siger. De 3 appelformer bruges især i opinionsartikler, hvor afsenderen har en holdning, og hvor det er vigtigt at virke troværdig overfor læseren.
- Etos (troværdighed, klogskab, etik)
- Logos (logik, fornuft)
- Patos (passion, følelser)