Pressemeddelse

Formålet med en pressemeddelelse er at fange pressens interesse omkring en begivenhed, for derved at få pressen til at udgive den i avisen / tv-programmet / nyhedssiden m.m.
 
En pressemeddelelse er en meddelse som sendes til en avis, nyhedsstation eller anden presse. Man informerer fx om en kommende begivenhed, en vigtig meddelse, en nyhed, en konflikt eller andet, som man håber at pressen vil udgive, så den når ud til offentligheden. Hvis pressemeddelelsen fanger pressens interesse, bliver nyheden bragt.
 
En pressemeddelelse kan sagtens være subjektiv i sin form. En pressemeddelelse skal som udgangspunkt informere - men i nogle tilfælde er den også skabt til at påvirke modtageren. Hvis pressemeddelelsen fx er en information om en kommende festival, så ønsker afsenderen jo at vi får lyst til at deltage. Her virker den næsten som en slags invitation eller reklamesøjle. Pressemeddelelsen kan fx også være vigtige oplysninger om et firma, et direktørskifte, en skandalesag eller lignende, Her kan man ved hjælp af en pressemeddelse styre, hvilke oplysninger der gives til offentligheden.
 
Det skal være tydeligt fra starten, hvad pressemeddelelsen handler om. Det er vigtigt at man “kommer til sagen” og ikke roder sig ud i lange og indviklede forklaringer.

Pressemeddelser kan i sprog og form minde lidt om nyhedsartikler og benytter sig af nyhedstrekanten.

En pressemeddelse indeholder nyttig information. Hvad, hvor, hvem, hvornår, hvorfor, hvordan osv.
 
Teksten består som regel af:
  1. en rubrik hvor nyheden / meddelelsen afsløres
  2. en kort indledende tekst med en præsentation af nyheden
  3. en længere tekst med uddybninger og detaljer
En pressemeddelelse indeholder en rubrik, en dato, brødtekst, en tydelig afsender. Der kan også bruges billeder, faktaboks, logo, grafik, skemaer m.m.

En pressemeddelse er kort og fylder som regel 1/2 til 1 side.

Hvornår har man brug for at skrive en pressemeddelse?

Eksempel 1: En skole fylder 50 år og der skal holdes åbent hus for byens borgere. Der skrives en pressemeddelse med informationer om dette i håb om at få opmærksomhed omkring skolen og for at lokke folk hen til arrangementet.

Eksempel 2: En politiker ønsker at træde ud af politik. Der skrives en pressemeddelse, hvor politikeren forklarer hvornår og hvorfor. På den måde kan politikeren selv være med til at bestemme, hvilke oplysninger folk får og samtidigt påvirke, hvordan det skal formuleres.