Hvad hedder maleriet?
Hvem har malet det?
Maleriets længde og højde i centimeter.
Oliemaleri, akvarel, akryl, spray, andet?
Find relevant baggrundsviden om maleriet. Fx hvor er maleriet udstillet, grunden til at det blev malet, er der en interessant historie om maleriet, evt. maleriets værdi osv.
Portræt, landskabsmaleri, historiemaleri, hverdagsscene, stilleben
Hvor stopper øjnene op og hviler?
Handlingslinje: Er der en linje som fører os igennem handlingen? I hvilken rækkefølge, skal man se tingene på billedet?
Er der et forsvindingspunkt?
Er der gjort brug af Det gyldne snit?
Findes der andre linjer og kompositioner i billedet?:
Hvad forestiller maleriet?
Hvilke vigtige personer, dyr eller andre væsner er der på maleriet?Hvilken rolle spiller de på maleriet og i historien som fortælles?
Er der en hovedperson?
Lav en personkarakteristik af de vigtigste personer. Fx:
Er der andre ting på billedet som er vigtige?
Hvad er deres funktion / rolle?
Er det en genstand, som har hovedrollen på maleriet?
Sted:
Fx: Danmark, Viborg, en strand, landevej, natur, by, fabrik, landbrug osv.
Sociale forhold:
Fx: underklasse, mellemklasse eller overklasse, fattigt miljø, farlig arbejdsplads, bondesamfund osv.
Lav eventuelt en miljøbeskrivelse.
Er det vigtigt at lægge mærke til miljøet
Spiller miljøet en rolle for, hvordan handling og personer skal forståes og tolkes?
Har vejret eller årstiden en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
Hvornår foregår handlingen i maleriet?
År / årti (hvis det er synligt).
Årstid (forår, sommer, efterår, vinter).
Tid på dagen (morgen, middag, aften).
Har kunstneren brugt særlige teknikker.
Hvem tror du maleriet henvender sig til?
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing