Stopeffekten er det sted på billedet, hvor dine øjne lander, stopper op og hviler. I reklamer kan det fx være en ting (produktet), der er sat i fokus med lys og farve, eller det kan fx være en vigtig person.
Stopeffekten er også det første led i handlingslinjen i et billede.
Er stopeffekt det samme som blikfang?
Nej, det er ikke det samme. Men på mange billeder kan det sagtens være den samme genstand eller person, der skaber stopeffekten og blikfanget.
Stopeffekten er det sted på billedet, hvor dit øje hurtigt ledes hen og “lander” mens du kigger på billedet.
Blikfanget er det som fanger dit øje, imens du går forbi billedet. Læs mere om blikfang.
På eksemplet nedenunder bruges havfruen både som stopeffekt og blikfang.
Eksempel:
Billedet er en reklame for “Campari”, som er i flasken på billedet. I denne reklame har man valgt at bruge den kendte og smukke Eva Mendes som stopeffekt.
Hun sidder i midten, hvor hun forestiller en smuk havfrue. De to mænd kigger begge op på hende, hvilket leder vores øjne op til hende. Det hvide slør fra hendes tøj, ligger også som en linje op til hende.
Stopeffekten er der, hvor øjet lander – altså på havfruen, fordi mange ting på billedet leder os derhen.