Hvad hedder dokumentarfilmen?
Hvem står bag filmen? Journalist / instruktør / producent
Hvem har udgivet filmen? Fx DR, TV2, TV3 osv.
Hvornår blev dokumentaren udgivet?
Hvor lang tid varer dokumentaren?
Hvad er dokumentaren sammensat af?
Kan dokumentaren inddeles i forskellige dele / elementer? Fx:
Hvilket emne behandler dokumentaren?
(Hvad er omdrejningspunktet?)
Hvilken tilgang har filmen til emnet:
Hvem er fortælleren i dokumentarfilmen?
Er det en stemme (voice-over) eller ser man man personen?
Fortæller-rolle:
Hvordan påvirker fortælleren emnet? Kritisk, humoristisk, nysgerrig, bekymret osv.
Har fortælleren en holdning eller en dagsorden?
Hvem medvirker i dokumentaren?
Er der en slags hovedperson, som er i centrum?
Handler dokumentaren om en bestemt person (biografi)?
Hvorfor har journalisten valgt personerne som er med i filmen? Hvad er deres funktion*?
Taler personerne direkte til kameraet eller til instruktøren/journalisten? Hvilken effekt giver det?
Lav beskrivelser af de vigtigste personer, som medvirker i dokumentaren.
Lav evt. en personkarakteristik.
Bruger dokumentaren interviews?
Hvem interviewes og hvad bruges det til?
Bliver der brugt pålidelige kilder: – eksperter, autoriteter, politikere, fagfolk, nær familie osv.
Hvor foregår dokumentaren?
I Danmark, Århus, lejlighed, en familie, forretningsverdenen, studio osv.
Hvilken betydning har miljøet i dokumentaren?
Bliver vejret eller årstiden brugt til at forstærke en stemning eller budskab?
1) Prøver dokumentaren at beskrive noget om en bestemt tid?
2) Beskriver den tendenser eller strømninger i den tid, den foregår i? (Er den tidstypisk?)
Vælg 2-3 relevante steder til en kort billedanalyse. Du kan fx tage screenshots, eller vælge en meget kort filmsekvens.
Find flere eksempler, hvor instruktøren bruger virkemidler til at forstærke filmens udtryk. Du kan benytte fremgangsmåden nedenunder:
Eksempler på virkemidler:
Hvordan forsøger journalisten at fastholde vores interesse?
Låner dokumentaren virkemidler eller fortællestil fra spillefilm?
Dette bruges fx ved introduktioner, spændende øjeblikke, afsløringer, rekonstruktioner eller andet.
Bruges der tegninger, animationer eller anden grafik?
Her er nogle eksempler:
Find steder hvor man forsøger at forstærke indholdet eller pointerne i dokumentaren vha. sprog og udtale. Her er nogle eksempler:
Hvad er hensigten med dokumentaren?
Ønsker journalisten at:
Du kan eventuelt bruge mediemodellen.
Hvilke signaler sender titlen?
Hvordan passer titlen til indholdet i dokumentaren?
Hvilke forventninger får man, når man hører titlen?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?
Hvad synes du om dokumentarfilmen?
Hvilke andre dokumentarfilm, artikler, historier eller andet – kan man sammenligne med?
Hvad er ens? / hvad er forskelligt? Læs mere.
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing