Hvad er overskriften på bloggen?
Hvem har skrevet bloggen?
Hvornår er den skrevet?
Hvor mange indlæg går der forud dette?
Hvilken slags blog er der tale om?
Hvordan er bloggens udseende (layout)? Har man fx brugt:
Emne/tema
Hvilket emne eller tema handler bloggen om?
Problem/Konflikt
Indeholder bloggen et problem eller en konflikt som deles, beskrives, kommenteres, løses?
Giv en kort genfortælling af indholdet.
Hvordan er bloggens indhold bygget op?
Er der inddelinger eller afsnit som inddeler tekstens indhold?
Er der mellemrubrikker?
Minder bloggen om en artikel eller om en fortælling?
Hvad er bloggerens job eller funktion?
Kendt person, kunstner, ekspert, anonym, almindelig type, mor, journalist, politiker eller politisk orienteret, skolelærer osv.
Hvilken type er bloggeren (personlighed)?
Trendsetter, rapkæftet, hverdagsagtig, mode-bevidst, ungdommelig, seriøs, intelligent, sjov, overfladisk osv.
Lav en personkarakteristik?
Tager bloggens indhold udgangspunkt i et bestemt sted?
Fx “På vej hjem fra arbejde”, “hjemmet”, “Paris”, el. andet?
Handler den om, eller kommenterer den på det miljø, som bloggeren bor i / er opvokset i?
Kredser indholdet om
Hvis der er billeder, hvilken tid er de så taget i?
Er bloggen et udtryk for sin tid (tidstypisk)? Dvs. handler den om emner, som præcis hører til den tid, den er skrevet i?
Hvordan er sproget i bloggen (Hvilken effekt har det?):
Leger bloggeren med sproget? Find eksempler i bloggen, hvor der bruges virkemidler til at forstærke indholdet.
Se oversigten over “sproglige virkemidler”
Eksempler på virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, talemåder, ordsprog, bandeord, rim, ironi, opremsninger, fagsprog m.m.
Kommer bloggerens egne meninger frem? Hvor og hvordan?
Retorik = sproglige metoder til at overbevise med. Altså hvordan prøver bloggeren at overbevise dig om noget?
Er der fotos, tegninger, karikaturer, skemaer, diagrammer.
Hvad er deres funktion? Hvordan virker de på bloggen?
Forsøger bloggeren direkte eller indirekte at sælge/anbefale et produkt til dig?
Reklame: Læseren gøres tydeligt opmærksom på, at bloggeren reklamerer for et bestemt produkt eller brand.
Product placement: Læseren bliver ikke gjort opmærksom på, at man er udsat for en reklame. Produktet bliver måske blot nævnt i en henslængt bemærkning eller diskret på et billede.
Hvem er bloggen rettet imod / skrevet til?
(Hvem er målgruppen?)
Hvordan identificerer vi os med bloggeren? (Læs mere under genretræk)
Hvad får os til at komme tilbage, for at læse næste (eller tidligere) blogindlæg?
Hvilke signaler sender rubrikken?
Hvilke forventninger får man, når man læser rubrikken?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i rubrikken?
Hvordan passer rubrikken til indholdet i bloggen?
Hvilke andre blogs eller andre tekster kan man sammenligne med? Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing