Blog

"Blog" hører under kategorien: refleksion

Ordet blog kommer af ordet weblog (weblog = blog)

Der findes mange forskellige blogs. Vi har valgt at inddele de mest almindelige i 3 undergenrer:
 
Blogs
Den personlige blog
Interesseblogs
Erhvervsblogs
Hverdagsbloggen
 
Oplevelsesbloggen
  
Rejsebloggen
 
 
 
 
Livstilsbloggen
 
Madbloggen
 
Modebloggen
 
Hobbybloggen
 
Fotobloggen
Reklameblogs
 
Nyhedsblogs
 
Virksomhedsblogs
 
 
 
 
 
Fælles for "Den personlige blog" og "Interessebloggen" er, at de er tager udgangspunkt forfatterens egne personlige tanker og holdninger.
 
"Virksomhedsbloggen" repræsenterer den virksomhed, der står bag bloggen.

Om den personlige blog og interessebloggen

Selve bloggen
  • Bloggen er en slags offentlig dagbog - man kan skrive om alt, der har ens interesse; både hvad der sker i ens dagligdag eller et konkret emne. Formålet er at give forfatteren mulighed for at samle og nedskrive helt personlige tanker og oplevelser, som deles med andre.  
  • Bloggen udgives på en hjemmeside, som bloggeren jævnligt opdaterer med korte eller mellemlange tekster. Bloggen skal - modsat klummen - ikke godkendes af en redaktion. Den er online, så snart bloggeren udgiver sin tekst - ligesom vi kender det fra fx Twitter og Facebook.

  • En blog er en slags feed. Vi fodres med tekster af bloggeren. Vi betaler med kommentarer, likes og follows.
  • Selve bloggen består af flere tekster/indlæg, hvor det nyeste på bloggen altid er øverst. Indholdet / emnet i bloggen kan være alt mellem himmel og jord.

  • Bloggen skaffer sine læsere på kvalitet i indholdet, meninger, aktualitet (det som er fremme lige nu), viden om forskellige interesseområder osv.

  • Underholdningsværdien i en blog er også vigtig.

  • En personlig blog kan i sit sprog og indhold godt minde om dagbogen eller en Facebook-opdatering. En rigtig blog er dog ofte mere velformuleret og velovervejet omkring sit indhold.
     
  • Hvor dagbogen retter sit sprog indad og "taler med sig selv", har bloggen også bevidsthed om, at der er en modtager. Bloggeren kan lægge op til diskussion eller spørge sine læsere. Bloggen behøver dog ikke at tale udad til læseren, men sproget er mindre "internt".
     
  • En blog har ofte følgere. Man kan kalde det en moderne form for abonnement. At følge en blog belønner både bloggeren og læseren. Bloggeren belønnes for det første ved at se, at læserne kan lide indholdet (anerkendelse og feedback). De mange følgere gør også at bloggens popularitet bliver synlig, dette skaber reklame for bloggen. Læserne bliver belønnet med god læsning, underholdning, føler sig forbundet til noget osv.
Bloggeren:
  • Bloggeren kan ofte finde frem til en "personlig stil" - en måde at skrive på - så bloggen skiller sig ud fra de andre. Mange bloggere er dygtige til at gøre bloggen interessant, og dermed fastholde læserne.
  • Bloggeren kan dele overvejelser og holdninger om et emne, men det kan også være tankestrømme, eller bare beskrivelser af oplevelser. Det er bloggerens egne tanker, holdninger og oplevelser, der skrives om. Derfor er en blog meget personlig.

  • Bloggeren kan både være en kendt person eller en privat person. Bloggen kan også skrives under et pseudonym (et andet navn, end sit eget), hvis bloggeren ønsker at være anonym. Dette kan gøre det lettere skrive om personlige eller svære emner.
     
  • Bloggere og v-loggere som er med til at sætte trends eller påvirke ungdomskulturen kan kaldes "influencers".
Andet:
  • Kommentarfelt: I en blog er der ofte et kommentarfelt, så læseren kan kommentere på indholdet. Ved at svare tilbage kan bloggeren række mere personligt ud til læseren og der skabes et slags bånd imellem dem. Kommentarfeltet giver også mulighed for, at der skabes et forhold mellem læserne.
  • Identifikation: I almindelige artikler kender vi som regel ikke journalisten. I bloggen er personen bag pludselig vigtig. Der skabes nemlig ofte identifikation - altså man føler sig "forbundet" til bloggeren eller bloggen. Dette giver læseren en god grund til at følge bloggen og komme tilbage efter mere. Eksempler på identifikation:
    A) Man er enig med bloggerens syn på emner eller på livet.
    B) Man spejler sig selv i bloggerens personlighed. Genkender dele af sig selv.
    C) Man vil gerne være ligesom bloggeren. Bloggeren bliver et forbillede.

Eksempel på et indlæg til en personlig blog:

 
Besøg bloggen: tregodegrunde.dk
Tak til blogger, Cecilie Underbjerg