Blog

En blog er en tekst, der udgives på en hjemmeside og som jævnligt opdateres med nyt indhold til dens følgere. Det nyeste blog indlæg ligger altid øverst. Ordet ""blog" er en sammentrækning ordet weblog. "Blog" hører under kategorien: refleksion.
 
Indhold på siden:

Genreblomst

 

Blomstens blade

  • Fodrer os med tekster
    En blog er en slags feed. Vi fodres med tekster af bloggeren, og bloggen opdateres jævnligt med spændende indlæg, så læseren holdes fast. Bloggeren belønnes ved at få anerkendelse og feedback for sit arbejde. Desuden er bloggeren interesseret i mest mulig aktivitet på siden, da den ofte er sponsoreret af reklamer.
     
  • Det nyeste står øverst
    Selve bloggen består af flere tekster/indlæg, hvor det nyeste på bloggen altid er placeret øverst. Indholdet / emnet i bloggen kan være alt mellem himmel og jord.
     
  • Kvalitet og underholdning
    Bloggen skaffer sine læsere på kvalitet i indholdet, meninger, aktualitet (det som er fremme lige nu), viden om forskellige interesseområder osv.

    Underholdningsværdien i en blog er også vigtig. Det er vigtigt at følgerne føler, at der er noget at komme efter. Indholdet varierer efter om det er en emneblog eller en personlig blog. (Mere om disse to typer blogs længere nede på siden)
     
  • Følgere
    En blog har ofte følgere. Man kan kalde det en moderne form for abonnement. Læserne bliver belønnet med god læsning, underholdning og føler sig forbundet til bloggen og personen bag. Vi betaler tilbage med kommentarer, likes og follows. En god blogger har ofte meget loyale følgere, som gør det til en rutine i hverdagen at følge med i, om der sker noget nyt i bloggen. 
     
  • Indholdet og personen
    Der kan være flere grunde til at følge en blog. Nogle gange er det teksterne og emnerne, som holder fast i følgerne, men i andre tilfælde er bloggeren så interessant en person, at det er bloggerens personlighed, der holder følgerne fast. Det kan selvfølgelig også være begge dele.
      
  • Bevidst om modtageren
    Den personlige blog kan i sit sprog og indhold godt minde om dagbogen eller en Facebook-opdatering. En rigtig blog er dog ofte mere velformuleret og velovervejet omkring sit indhold. Hvor dagbogen retter sit sprog indad og "taler med sig selv", har bloggen også en bevidsthed om, at der er nogen, der skal læse det og have noget ud af det. Bloggeren kan fx lægge op til diskussion eller spørge sine læsere.

    Bloggen skal helst vide, hvem målgruppen er. På den måde kan bloggeren bedre tilrettelægge sit sprog og indhold. 

Emneblog og personlig blog

Emneblog
I emnebloggen er bloggeren blevet udvalgt til/eller betalt for at skrive om et konkret emne. Det kan være fx sport, politik, livstil, mad el. andet. 
 
Bloggen bliver ofte udgivet af et firma eller et nyhedsmedie. 
 
Formålet er at lade bloggeren komme med sin mening om et konkret emne.
 
Personlig blog
Den personlige blog er en slags offentlig dagbog - man kan skrive om alt, der har ens interesse; både hvad der sker i ens dagligdag eller hvad der optager én.
 
Den personlige blog udgives af bloggeren selv, og teksten skal derfor ikke godkendes af en redaktion. Den er online, så snart bloggeren udgiver sin tekst - ligesom vi kender det fra fx Twitter og Facebook.
 
Bloggen kan have et gennemgående tema. Fx livstil, familieliv, fotos el. andet. 
 
Formålet er at give forfatteren mulighed for at samle og nedskrive helt personlige tanker og oplevelser, som deles med andre.
 
 

Bloggeren

Bloggeren kan ofte finde frem til en "personlig stil" - en måde at skrive på - så bloggen skiller sig ud fra de andre. Mange bloggere er dygtige til at gøre bloggen interessant, og dermed fastholde læserne.
 
Bloggeren kan dele overvejelser og holdninger om et emne, men det kan også være tankestrømme, eller bare beskrivelser af oplevelser. Det er bloggerens egne tanker, holdninger og oplevelser, der skrives om. Derfor er en blog meget personlig.
 
Bloggeren kan både være en kendt person eller en privat person. Bloggen kan også skrives under et pseudonym (et andet navn, end sit eget), hvis bloggeren ønsker at være anonym. Dette kan gøre det lettere skrive om personlige eller svære emner.
Bloggere og v-loggere, som er med til at sætte trends eller påvirke ungdomskulturen, kan kaldes "influencers".

Kommentarfelt

I en blog finder man ofte et kommentarfelt, så læseren kan kommentere på indholdet. Ved at svare tilbage kan bloggeren række mere personligt ud til læseren og der skabes et slags bånd imellem dem. Kommentarfeltet giver også mulighed for, at der skabes et forhold mellem læserne.
 

Identifikation

I almindelige artikler kender vi som regel ikke journalisten. I bloggen er personen bag pludselig vigtig. Der skabes nemlig ofte identifikation - altså man føler sig "forbundet" til bloggeren eller bloggen. Dette giver læseren en god grund til at følge bloggen og komme tilbage efter mere.
 
Eksempler på identifikation:
A) Man er enig med bloggerens syn på emner eller på livet.
B) Man spejler sig selv i bloggerens personlighed. Genkender dele af sig selv.
C) Man vil gerne være ligesom bloggeren. Bloggeren bliver et forbillede.
 

Eksempel på et indlæg til en personlig blog:

 
Tak til blogger, Cecilie Underbjerg 
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node