Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Essay

1. Info
2. Komposition
3. Personer
4. Miljø / tid
5. Virkemidler
6. Fortolkning
7. Konklusion

Download modellen til udfyldning

Download

1. Info

Titel

Hvad hedder essayet?

Forfatter

Hvem har skrevet det? Relevant information om forfatteren.

Kilde

Hvor er essayet bragt?

År

Hvornår er essayet skrevet?

Genretræk
Vis at essayet indeholder genretræk. Hvor ser man det?
Læs om genretræk i essay.

2. Komposition

Note: Man kan opdele komposition i indre og ydre komposition. Læs mere her.
Tema/emne

Hvilket emne behandler essayet?

Resume
Kort genfortælling af handlingen?
 
Lav eventuelt en handlingslinje.
Konflikt

Er der et problem som, forfatteren forsøger at behandle eller løse i sit essay. 

Opbygning
Et essay er ofte opbygget af disse 3 dele:

  • Det konkrete: emnet præsenteres, beskrives, forklares
  • Det erindrinde: personlige erfaringer, minder om emnet
  • Det reflekterende: der tænkes over emnet og emnet belyses fra flere vinkler
 
Passer det eller afviger det?
Hvor ser man de forskellige dele?
Afsnit
Kan du inddele teksten i afsnit? (de kan både være tydeligt markeret i layoutet, men det kan også været et skfit i handling)
 
Giv evt. afsnittene en passende overskrift.

3. Personer

Fortæller
Er der en fortæller? Hvem er det?
 
Hvilken rolle har fortælleren?
– Fx hvis det er et barn, der fortæller historien – kan man så høre på fortællerens tanker og sprog, at verden ses fra et barns synsvinkel.
Personer

Optræder der personer i essayet? 

Særlige træk
Er der noget særligt at bemærke omkring personen/personerne i essayet? Type, baggrund
 
Lav en personkarakteristik (hvis det er relevant).
Relationer

Hvilke relationer har jeg-personen til de andre personer der bliver omtalt i essayet? (Familie, venner, kæreste, fjende, fremmed osv.)

Beskriv de vigtigste relationer: Hvordan har de det med hinanden? Hvilke betydninger har de haft for forfatterens reflektioner (tanker).

Brug eventuelt relationsmodellen for at skabe overblik.

4. Miljø / tid

Miljø
Er der steder i essayet, der udspiller sig i et konkret miljø?
Er miljøet vigtigt for handlingen?
Er miljøet beskrevet med sansninger / stemninger? 
 
Lav evt. miljøbeskrivelse, hvis det er relevant
Tid

Er der konkrete tidsangivelser i essayet? (ofte i forbindelse med en erindring)

5. Virkemidler

Sproglig stil
Hvordan er sproget i essayet:
 
  • Meget beskrivende. Fx brug af mange tillægsord.
  • Lav stil. Hverdagsagtigt. Let tilgængeligt sprog.
  • Høj stil. Svært tilgængeligt sprog.
  • Gammeldags sprog. Brug af ældre ord og termer.
  • Fagspecifikt sprog: mange fagord og brug af ekspert-agtigt sprog.
Sproglige elementer
Se, om du kan finde sproglige elementer i essayet: 
 
  • Beskrivelser: detaljerede beskrivelser om person, ting, tanker, sted eller andet
  • Refleksioner: forfatterens tanker og overvejelser
  • Ræsonnement: samler tankerne for at lave en konklusion
  • Erindringer: særlige hændelser fra tidligere del af ens liv
  • Sansninger: høre-, lugte-, syns-, smags- og følesanser
  • Indre monolog: en stemme inde i personen – enetale
  • Tankestrømme: rækker af tilfældige tanker
  • Forundringer: noget, man overraskes over og tænker videre over
  • Tankeeksperiment: …”hvad nu hvis…”
Sproglige virkemidler
Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren “leger” med sproget for at forstærke indholdet. Forhold dig til:
 
1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker stederne).
2. Hvilke virkemidler er der tale om?
3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?
 

Se oversigten over “sproglige virkemidler“

Eksempler på virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, bandeord, rim, ironi, tempo, slang, opremsninger, m.m.

Symboler

Findes der ting eller begreber i essayet, som kan have en symbolsk betydning.

Eksempel:
En vissen blomst: en kærlighed, som er ‘visnet hen’.

En mur: en grænse mellem noget…

6. Fortolkning

Titel
Hvilke forventninger får man når man læser titlen?
Hvad betyder titlen? Symbolik?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?
Er der sammenhæng med handlingen?
Intertekstualitet

Har essayet steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder.

Vinkling

Kan man tale om, at forfatteren anskuet nogle emner/problemstillinger fra en bestemt vinkel?

Politik og samfund
Er essayet et udtryk for den samtid, den er skrevet i?
Har essayet en holdning til samfundet?
Kommenterer essaet på ting, politik eller mennesker, som tilhører den tid, den er skrevet i?
Er det samfundskritisk eller samfundsbevarende?
Budskab

Hvilke konklusioner er forfatteren kommet frem til?
Er forfatteren blevet klogere i løbet af teksten?

7. Konklusion

Vurdering
Hvad synes du om essayet?
Hvilke tanker og følelser vækker essayet i dig?
Kommer budskabet ud?
Ville du anbefale dette essay til andre? Hvorfor?
Målgruppe

Hvem er essayet henvendt til? Hvem vil få mest ud af at læse essayet? (Hvem er målgruppen)

Perspektivering
Hvilke andre tekster kan man sammenligne essayet med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? 
Læs mere om perspektivering.

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing