1. Det konkrete: Der skal være et tydeligt emne som essayet handler om. Emnet vises frem, beskrives, foldes ud og forklares. Forfatteren starter med sig selv, og “zoomer” derefter ud til omverdenen og ser det fra andre vinkler. Fx viden fra eksperter osv. Det er ikke forfatteren, der er vigtig – det er emnet, der er vigtigt. Men det er stadig forfatteren, der tager det frem og forholder sig til det.
2. Det erindrende: Her fortæller forfatteren om personlige erfaringer og oplevelser med emnet. Forfatteren deler også et særligt minde, hvor der huskes tilbage. Her gives der detaljerede beskrivelser af, hvad der skete, og hvordan det var at være der. Forfatteren har sanserne med i sine beskrivelser: høre-, lugte-, syns-, smags- og følesansen.
3. Det reflekterende: Her reflekterer forfatteren over emnet. Der tænkes over emnet og det belyses fra flere vinkler. Emnet vendes og drejes og undersøges grundigt. Forfatteren forsøger at få “styr” på emnet – at begribe og forklare det. Der gives eksempler, forklaringer, argumenter og overvejelser. Et essay er ikke kun en personlig fortælling.
Forfatteren bruger gerne billedsprog, ordspil og andet, som kan give teksten farve. Eksempler og erindringer skrives i et levende sprog, fyldt med stemninger og sansebeskrivelser, så vi får masser af indre billeder, når vi læser det..
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing