|
|
|
|
|
|
|
1. Info |
Titel |
Hvad hedder essayet? |
Forfatter |
Hvem har skrevet det? Relevant information om forfatteren. |
Kilde |
Hvor er essayet bragt? |
År |
Hvornår er essayet skrevet? |
Genretræk |
Vis at essayet indeholder genretræk. Hvor ser man det?
|
2. Komposition |
Note: Man kan opdele komposition i indre og ydre komposition. Læs mere her.
|
Tema/emne |
Hvilket emne behandler essayet?
|
Resume |
Kort genfortælling af handlingen?
|
Konflikt |
Er der et problem som, forfatteren forsøger at behandle eller løse i sit essay. |
Opbygning |
Et essay er ofte opbygget af disse 3 dele:
- Det konkrete: emnet præsenteres, beskrives, forklares
- Det erindrinde: personlige erfaringer, minder om emnet
- Det reflekterende: der tænkes over emnet og emnet belyses fra flere vinkler
Passer det eller afviger det?
Hvor ser man de forskellige dele?
|
Afsnit |
Kan du inddele teksten i afsnit? (de kan både være tydeligt markeret i layoutet, men det kan også været et skfit i handling)
Giv evt. afsnittene en passende overskrift.
|
3. Personer |
Fortæller |
Er der en fortæller? Hvem er det?
Hvilken rolle har fortælleren?
- Fx hvis det er et barn, der fortæller historien - kan man så høre på fortællerens tanker og sprog, at verden ses fra et barns synsvinkel.
|
Personer |
Optræder der personer i essayet?
|
Særlige træk |
Er der noget særligt at bemærke omkring personen/personerne i essayet? Type, baggrund
|
Relationer |
Hvilke relationer har jeg-personen til de andre personer der bliver omtalt i essayet? (Familie, venner, kæreste, fjende, fremmed osv.) Beskriv de vigtigste relationer: Hvordan har de det med hinanden? Hvilke betydninger har de haft for forfatterens reflektioner (tanker). Brug eventuelt relationsmodellen for at skabe overblik. |
4. Miljø / tid |
Miljø |
Er der steder i essayet, der udspiller sig i et konkret miljø?
Er miljøet vigtigt for handlingen?
Er miljøet beskrevet med sansninger / stemninger?
|
Tid |
Er der konkrete tidsangivelser i essayet? (ofte i forbindelse med en erindring) |
5. Virkemidler |
Sproglig stil
|
Hvordan er sproget i essayet:
- Meget beskrivende. Fx brug af mange tillægsord.
- Lav stil. Hverdagsagtigt. Let tilgængeligt sprog.
- Høj stil. Svært tilgængeligt sprog.
- Gammeldags sprog. Brug af ældre ord og termer.
- Fagspecifikt sprog: mange fagord og brug af ekspert-agtigt sprog.
|
Sproglige elementer
|
Se, om du kan finde sproglige elementer i essayet:
- Beskrivelser: detaljerede beskrivelser om person, ting, tanker, sted eller andet
- Refleksioner: forfatterens tanker og overvejelser
- Ræsonnement: samler tankerne for at lave en konklusion
- Erindringer: særlige hændelser fra tidligere del af ens liv
- Sansninger: høre-, lugte-, syns-, smags- og følesanser
- Indre monolog: en stemme inde i personen - enetale
- Tankestrømme: rækker af tilfældige tanker
- Forundringer: noget, man overraskes over og tænker videre over
- Tankeeksperiment: …”hvad nu hvis…”
|
|
Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren "leger" med sproget for at forstærke indholdet. Forhold dig til:
1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker stederne). 2. Hvilke virkemidler er der tale om? 3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?
Se oversigten over "sproglige virkemidler" Eksempler på virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, bandeord, rim, ironi, tempo, slang, opremsninger, m.m.
|
Symboler |
Findes der ting eller begreber i essayet, som kan have en symbolsk betydning. Eksempel:En vissen blomst: en kærlighed, som er 'visnet hen'.
En mur: en grænse mellem noget...
|
6. Fortolkning |
Titel |
Hvilke forventninger får man når man læser titlen? Hvad betyder titlen? Symbolik?
Er der ordspil, ironi, humor, hints eller andet i titlen?Er der sammenhæng med handlingen?
|
Intertekstualitet |
Har essayet steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder.
|
Vinkling |
Kan man tale om, at forfatteren anskuet nogle emner/problemstillinger fra en bestemt vinkel? |
Politik og samfund |
Er essayet et udtryk for den samtid, den er skrevet i?
Har essayet en holdning til samfundet?
Kommenterer essaet på ting, politik eller mennesker, som tilhører den tid, den er skrevet i?
Er det samfundskritisk eller samfundsbevarende?
|
Budskab |
Hvilke konklusioner er forfatteren kommet frem til? Er forfatteren blevet klogere i løbet af teksten? |
7. Konklusion |
Vurdering |
Hvad synes du om essayet?
Hvilke tanker og følelser vækker essayet i dig?
Ville du anbefale dette essay til andre? Hvorfor?
|
Målgruppe |
Hvem er essayet henvendt til? Hvem vil få mest ud af at læse essayet? (Hvem er målgruppen)
|
Perspektivering |
Hvilke andre tekster kan man sammenligne essayet med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Download modellen til udfyldning
|