Hvad hedder essayet?
Hvem har skrevet det? Relevant information om forfatteren.
Hvor er essayet bragt?
Hvornår er essayet skrevet?
Hvilket emne behandler essayet?
Er der et problem som, forfatteren forsøger at behandle eller løse i sit essay.
Optræder der personer i essayet?
Hvilke relationer har jeg-personen til de andre personer der bliver omtalt i essayet? (Familie, venner, kæreste, fjende, fremmed osv.)
Beskriv de vigtigste relationer: Hvordan har de det med hinanden? Hvilke betydninger har de haft for forfatterens reflektioner (tanker).
Brug eventuelt relationsmodellen for at skabe overblik.
Er der konkrete tidsangivelser i essayet? (ofte i forbindelse med en erindring)
Se oversigten over “sproglige virkemidler“
Eksempler på virkemidler: Metaforer, gentagelser, overdrivelser, bandeord, rim, ironi, tempo, slang, opremsninger, m.m.
Har essayet steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder.
Kan man tale om, at forfatteren anskuet nogle emner/problemstillinger fra en bestemt vinkel?
Hvilke konklusioner er forfatteren kommet frem til?
Er forfatteren blevet klogere i løbet af teksten?
Hvem er essayet henvendt til? Hvem vil få mest ud af at læse essayet? (Hvem er målgruppen)
Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node
© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing