|
|
|
|
|
|
|
1. Info |
Titel |
Hvad hedder bogen? |
Forfatter |
Hvem har skrevet historien? Relevant information om forfatteren. |
Illustrator |
Hvem har lavet bogens illustrationer (billeder) |
Serie |
Er den en del af en billedbogssamling? |
År |
Hvornår er bogen skrevet? |
Litterær periode |
Den tid, som billedbogen er skrevet i. Eksempler: Det moderne gennembrud, efterkrigstiden, 80'erne, 90'erne, i dag. |
Undergenre |
Hvilke undergenrer er der tale om?
Børnebog, ungdoms-billedbog, fantastisk, realistisk, gyser el. andet.
|
2. Komposition |
Indre komposition (handling) |
Resume |
Genfortæl handlingen i korte træk, og forklar plottet i historien (Hvad er det, som hovedpersonen skal?) |
Konflikt |
Hvad er konflikten? (problemet som bærer handlingen).
Hvad forhindrer hovedpersonen i at nå nemt hen til sit mål?
|
Vendepunkter |
Find vendepunkter. (Hvor i handlingen tager historien vigtige drejninger?)
|
Handlingsforløb |
Hvordan forløber handlingen:
- Lineært handlingsforløb (kronologisk)
- Opbrudt handlingsforløb (tidsspring, flashback osv.)
- Cirkulært handlingsforløb
- Parallelle handlinger
- Se mere
|
Handlingslinje |
Du kan bruge en handlingslinje til at vise og forklare, hvordan handlingen er sat sammen af forskellige dele og vendepunkter.
|
Fortalt tid |
Hvor lang tid spænder handlingen over? Fx: en dag, en time, en uge.
|
Fortællekneb |
Er der brugt fortællekneb, som kan gøre handlingen mere interessant? Fx:
|
Tre-akter-model / Plot-point-model |
- Indledning + vendepunkt
- Udvikling + vendepunkt
- Afslutning
Tre-akter-modellen kan fx bruges, når berettermodellen ikke bruges.
|
Berettermodel |
Anslag, præsentation, uddybning, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks, udtoning. |
Ydre kompostion (layout og billedopbygning) |
Grafisk opbygning |
Antal sider og kapitler.
Hvordan er tekst og illustrationer placeret i forhold til hinanden på de enkelte sider?
Hvordan spiller tekst og billede sammen?
Er teksten opbrudt eller hænger den sammen?
Er der et system i opbygningen, eller er der en ny opbygning til hver side?
|
Illustration-kompostioner |
Hvordan er de enkelte illustrationer opbygget? Hvorfor? Vælg kun 2-3 billed-eksempler til en kort billedanalyse.
|
3. Personer |
Fortæller / synsvinkel |
Er det en jeg-fortæller, en 3.personsfortæller, en alvidende fortæller osv.?
Er der indre eller ydre synsvinkel?
Skiftes der synsvinkel undervejs til en anden person?
Fortællerens funktion:
Er fortælleren neutral eller kommenterende?
Er tekstens sprog eller indhold på nogen måde påvirket af fortælleren? Fx hvis man kan mærke, at fortælleren er et barn.
|
Hovedperson |
Hvem er hovedpersonen?
Hvilke kendetegn, personlighedstræk har personen?
Hvad er hovedpersonens motivation i historien? Har personen et mål?
Ekstra (hvis det er relevant):
Kan du identificere dig med personen? Hvad genkender du?
Er personen repræsentant for en større gruppe af mennesker?
Hvordan er personen vigtig for historien? Beskriv personens rolle.
|
Bi-personer |
Andre personer som kan være vigtige for historien, men som ikke er beskrevet så grundigt som hovedpersonen. |
Relationer |
Hvilke relationer har hovedpersonen til de andre personer i billedbogen? (Familie, venner, kæreste, fjende, fremmed osv.)
Beskriv de vigtigste relationer: Hvordan har de det med hinanden? Er de fx venner, ulige, elskende, beskyttende, jaloux osv.
|
Personudvikling |
Hvordan udvikler personen sig igennem handlingen?
Gennemgår personen en overgang eller forandring?
Brug eventuelt disse værktøjer:
|
Navne-symbolik |
Har navnene på personerne en symbolsk betydning?
Nogle gange betyder personernes navne noget, og har betydning for, hvordan vi skal opfatte dem i historien. Der findes oversigter over navnes betydninger i bøger og på nettet?
|
4. Miljø / tid |
Miljø |
Hvilke miljøer foregår handlingen i?
Hvordan er miljøet beskrevet i teksten?
Hvordan er miljøet fremstillet i billederne?
|
Miljø (betydning) |
Er miljøet vigtigt for personerne, meningen og ideen med historien?
Bruges miljøet til at afspejle hovedpersonens liv?
Altså: bliver miljøet beskrevet for, at vi bedre kan forstå personens væremåde og følelser?
Har stederne symbolske betydninger?
Eksempel 1: en skov = det ukendte, det farlige.
Eksempel 2: En mennesketom gade = ensomhed osv.
Har vejret eller årstiden på billederne en betydning? Fx:
Gråvejr = tristhed.
Forår = fornyelse, ungdom.
|
Tid |
Hvilken tid foregår handlingen i.
Eksempler: Det moderne gennembrud, under 2. Verdenskrig, efterkrigstiden, 1980’erne, vores tid, fremtiden eller andet?
Er tiden den samme som den tid, bogen er skrevet i?
Er tiden vigtig?:
Bruger billedbogen tiden, den foregår i, til noget?
Tegner den et billede af tiden?
|
5. Virkemidler |
Sproglig stil
|
Hvordan er den sproglige stil i bogens tekst:
- Minimalistisk (showing not telling)
- Beskrivende (mange detaljer, mange tillægsord)
- Høj stil (svært sprog, intellektuelt, formelt)
- Lav stil (let sprog, normalt, hverdagsagtigt)
- Gammeldags sprog
|
|
Find eksempler i teksten, hvor forfatteren bruger sproglige virkemidler. Sproglige virkemidler er der, hvor forfatteren "leger" med sproget for at forstærke indholdet.
1. Hvor er virkemidlerne brugt? (marker steder i teksten). 2. Hvilke virkemidler er der tale om? 3. Hvorfor har forfatteren valgt at bruge disse virkemidler?
|
|
Steder, hvor læseren selv skal forestillie eller gætte sig til indholdet?
Fylder tekst eller billede de tomme pladser ud hos hinanden?
|
Symboler |
Findes der ting eller begreber i billedbogen, som kan have en symbolsk betydning. Det kan både være tekst og illustrationer. Eksempler:En vissen blomst = en kærlighed, som er 'visnet hen'.
En mur = en grænse mellem noget...
|
Plotnøgle |
Hvor er den? / hvordan skal den forstås?
|
Tone/stemning |
Hvilken tone (stemning) er der i billedbogen?
Hvorfor har forfatteren valgt denne stemning?
Hvad er med til at skabe denne stemning?
Eksempler:
- Alvorlig, mystisk, humoristisk, romantisk, ironisk, tragisk, spændende, erotisk, mørk, positiv, energisk, barnlig, trist, sørgelig, magisk, realistisk, overdrevet, kunstnerisk, plat osv.
|
Farver |
- Sort/hvid eller farve
- Naturlige, skarpe, eller afdæmpede farver
- Stemningsfarver
- Symbolske farver (farvesymbolik)
|
6. Fortolkning |
Tema |
Hvilke temaer behandler billedbogen?Fx: Kærlighed, pubertet, sygdom, ensomhed, mobning, venskab.Der kan sagtens være flere temaer.
|
Intertekstualitet |
Har billedbogen steder, hvor der bevidst peges på, eller lånes, indhold fra andre kendte tekster, film eller billeder.
|
Budskab |
Hvad kan vi lære af fortællingen? Hvad vil forfatteren med denne billedbog?
|
Politik og samfund |
Har billedbogen en holdning til det samfund den beskriver? Hvilken?
Kan man sige, at billedbogen er samfundskritisk eller samfundsbevarende?
|
Titel |
Hvilke forventninger får man når man læser titlen?
Hvad betyder titlen? Symbolik?
Er der ordspil, ironi, hints eller andet i titlen?
Er der sammenhæng med handlingen?
|
Slutning |
Hvordan slutter billedbogen?
- Positiv / harmonisk slutning
- Åben slutning
- Negativ / mørk slutning
Hvorfor slutter bogen som den gør?
|
Målgruppe |
Hvem er billedbogen til? Hvem vil få mest ud af at læse den?
|
7. Konklusion |
Vurdering |
Hvad synes du om billedbogen?
Hvilke tanker og følelser vækker den i dig? Hvorfor?
Ville du anbefale den til andre?
|
Perspektivering |
Hvilke andre tekster kan man sammenligne billedbogen med?
Hvad er ens / hvad er forskelligt? Læs mere.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Download modellen til udfyldning
|