Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Pressemeddelse

En pressemeddelelse er en tekst som sendes til en avis, nyhedsstation eller anden presse. Man informerer fx om en kommende begivenhed, en vigtig meddelse, en nyhed, en konflikt eller andet, som man håber at pressen vil udgive, så den når ud til offentligheden. Hvis pressemeddelelsen fanger pressens interesse, bliver nyheden bragt. En pressemeddelelser er ofte skrevet i stil med en artikel. På den måde er der større chance for, at en avis vil viderebringe historien. Pressemeddelse hører under kategorien: information.

Hvornår har man brug for at skrive en pressemeddelse?

Eksempel 1: En skole fylder 50 år og der skal holdes åbent hus for byens borgere. Der skrives en pressemeddelse med informationer om dette i håb om at få opmærksomhed omkring skolen og for at lokke folk hen til arrangementet.

Eksempel 2: En politiker ønsker at træde ud af politik. Der skrives en pressemeddelse, hvor politikeren forklarer hvornår og hvorfor. På den måde kan politikeren selv være med til at bestemme, hvilke oplysninger folk får og samtidigt påvirke, hvordan det skal formuleres.

Genreblomst

Download som pdf

Blomstens blade

  • Skal skabe opmærksomhed
    En pressemeddelelse skal skabe opmærksomhed omkring en nyhed eller begivenhed, og informere tilstrækkeligt til at skabe interesse. I nogle tilfælde er den også skabt til at påvirke modtageren. Hvis pressemeddelelsen fx er en information om en kommende festival, så ønsker afsenderen jo, at vi får lyst til at deltage. Her virker den næsten som en slags invitation eller reklamesøjle. En pressemeddelelser er ofte skrevet i stil med en artikel. På den måde er der større chance for, at en avis vil viderebringe historien. 

  • Styring af informationer
    Pressemeddelelsen kan fx handle om: en skandalesag, vigtige oplysninger om et firma, et direktørskifte, et jubilæum, en åbning af en bro eller lignende, Her kan man ved hjælp af en pressemeddelse styre, hvilke oplysninger der gives til offentligheden.

  • Det vigtigste først
    Det skal være tydeligt fra starten, hvad pressemeddelelsen handler om. Det er vigtigt at man “kommer til sagen” og ikke roder sig ud i lange og indviklede forklaringer. Pressemeddelsens indhold kan bygges op ved hjælp af nyhedstrekanten.

  • Faktaoplysninger
    Den skal indeholde faktaoplysninger og anden nyttig information: Hvad, hvor, hvem, hvornår, hvorfor, hvordan osv.

  • Opbygning
    En pressemeddelse er kort og fylder som regel 1/2 til 1 side.
    Teksten består som regel af:
    – Rubrik: En rubrik hvor nyheden / meddelelsen afsløres
    – Indledning: En kort indledende tekst med en præsentation af nyheden
    – Uddybning og afsender: En uddybende tekst med detaljer

  • Dato og afsender (evt. grafik)
    En pressemeddelelse SKAL indeholde oplysninger om dato og afsender. Derudover kan der bruges forskellige grafiske elementer.
    – Dato: Dato der fortæller, hvornår pressemeddelelsen er fra.
    – Afsender: Information om hvem afsenderen er.
    – Grafik: Fx billeder, faktaboks, logo, tegninger, skema, diagram m.m.
Sådan skriver du selv en pressemeddelelse

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing