Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Tegneserie

En tegneserie er en historie, der er fortalt af små sammenhængende billeder. Der skal mindst to billeder til, for at man kan kalde det for en tegneserie.

Undergenrer

  • Fantasy
  • Filosofisk
  • Gys og gru
  • Karikatur
  • Krimi
  • Noir
  • Manga
  • Satire / politik
  • Superhelte
  • Science fiction
  • Underholdning (humor fx “Asterix” eller “Anders And”, romantik, m.m.)

Tegnestil

Tegneseriegenren kan inddeles i forskellige tegnestilarter.
  • Realisme
  • Ligne claire
  • Comics / Comics-dynamic
Realisme
Realismen er – som ordet udtrykker – tegninger, der er tegnet så realistisk som muligt. Man benytter sig derfor sjældent af fx fartstriber. 
Tegninger er ofte meget detajlerede, og der bliver ofte benyttet skygger. 
Du kan se eksempler på den kendte realistiske tegneserie Thorgal her.
Thorgals Verden: Kriss af Valnor, 6. del: Menneskebørnenes ø (2015)
https://cobolt.dk/shop/thorgals-verden-kriss-432p.html
Tilladeslse givet af: Forlaget COBOLT,  
Ligne claire

Ligne claire er fransk for “rene linjer” og beskriver en tegnestil, hvor alle elementer i tegningen er streget op med en tynd, sort linje, som man bl.a. kender det fra TinTin. Tegningerne og figurerne er som regel ikke tegnet med skygger, og får derfor en tydeligere 2D-effekt end ved realisme-genren. 

Comics / Comics-dynamic
Comics adskiller sig fra “Ligne claire” en mere dynamisk tegnestil, hvor stregen ikke er kun er ensartet og tynd, men varierer i tykkelse, og tegneren kan på den måde illustrere vigtige elementer i tegningen.
Stregen og farverne danner ofte skygger, og man kan derfor opleve en anderledes dybde i billedet end i “Ligne claire”. 
Det kan fx ses i Asterix og Obelix, Lucky Luke eller Splint og Co
Splint & Co. 54: Piccoloen på Sniper Alley (2014)
https://cobolt.dk/shop/splint-co-54-404p.html
Tilladeslse givet af: Forlaget COBOLT

Layout

Rammer og rækker

Tegningerne hænger ofte sammen i rækker og rammer.

Grafiske elementer

Grafiske elementer benyttes for at forklare ting, som normalt ikke kan ses/høres på et billede. Det kan fx være det, som figurerne siger eller tænker, eller det kan være bevægelser eller lyde. 

Taleboble
Fortæller hvad en figur siger
43bcc0aa9c3b55dc3801ecd0d3507bca.png
Tænkeboble / drømmeboble
Fortæller hvad en figur tænker eller drømmer
b68167466b0d498b1f9b1b805653caf2.png
Hviskeboble
Fortæller hvad en figur tænker
da5da493a60021dd879387b14d34d076.png
Lyd- og råbeboble
Viser en høj lyd. Fx et råb, en eksplotion, et slag, el. andet.
d265cd1270a99b50ac1126f3c11d5aba.png
Tekstfelt
Forklarer vigtige ting, for at læseren kan forstå handlingen - fx tidsspring og steder. Tekstfelter kan også bruges som fortæller, der forklarer personernes tanker og handlinger.
514fc9f8a5c2d4959caef4ef51b6f5c4.png
Følelsesmarkering
Bruges til at vise følelser fra en af tegneseriens figurer - både fysiske og psykiske følelseer. Følelsesmarkeringerne vises her som dråber, men kan se ud på mange måder, som fx streger, trekanter, lyn el. andet.
a22d3bf8bbc856611c633de5b21787a8.jpg
Bevægelsesstreger
Bruges til at vise en bevægelse (her en bold), men kan også være vind eller mindre bevægelser som fx en telefon, der ringer.
dd7c4739e3d00be775016183c3a1e4a1.jpg
Lydord
Ord der beskriver en lyd. Kan både være inde i en boble eller stå alene.
0cb1c811e68fe9a425f92326a9cd8b62.png

Grafiske bøger: i samme familie...

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing