Videre til indhold
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen
Menu
  • Forside
  • Analysehjulet
  • Skrivehjulet
  • Genreblomst
  • Opslagsbogen

Nyhedskriterier (VISAK + E)

De 5 nyhedskriterier er en model man bruger til at afgøre, hvilke nyheder der kommer med i avisen. Disse kriterier skal sikre, at man kun udvælger de mest interessante og relevante nyheder for læseren.
 
De 5 nyhedskriterier er:
 
V = Væsentlighed
Artiklen skal være betydningsfuld for læseren. Fx omhandle noget, som har indflydelser på læserens hverdag.
 
I = Identifikation
Læseren skal kunne relatere til personerne eller til emnet i artiklen.
 
S = Sensation
Artiklen skal komme med noget uventet eller noget usædvanligt. Fx en katastrofe, skandale eller ulykke.
 
A = Aktualitet
Artiklen skal tage fat i det, der foregår lige nu.
 
K = Konflikt
Der skal være en konflikt. Fx samfundsprobler, uenighed, uretfærdig, ulykke osv. 

på. At appellere vil sige, at du rækker ud til den, der lytter til dig og prøver at få forståelse og accept for det, du siger. De 3 appelformer bruges især i opinionsartikler, hvor afsenderen har en holdning, og hvor det er vigtigt at virke troværdig overfor læseren.

  1. Etos (troværdighed, klogskab, etik)
  2. Logos (logik, fornuft)
  3. Patos (passion, følelser)

Det ekstra 6. nyhedskriterie

E = Eksklusivitet 
Det er vigtigt for nyhedsmedierne at være de første eller måske endda de eneste til at bringe en nyhed. Derfor tilføjer disse medier ofte et 6. nyhedskriterie, som også skal afgøre, hvornår en nyhed er relevant nok til at bringe.
Skærmbillede 2022-09-29 kl. 10.49.06
Download printervenlig udgave (PDF)

Al materiale på indidansk.dk må downloades, printes og kopieres til undervisningsbrug med aftale med Copydan Tekst & Node

  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • Cookie- og privatlivspolitik
  • Vejledning
  • Kontakt
  • Om siden
  • info@indidansk.dk

© 2022 indidansk.dk – Designet af Aveo web&marketing