En musikvideo fungerer som en slags reklame for en sang eller en kunstner. Musikvideoer er ofte finansieret af pladeselskaber, som ønsker at gøre opmærksom på kunstneren eller for at holde fast i kunstnerens popularitet. Musikvideoer er også en måde at skabe et bestemt image/brand omkring kunstneren. Musikvideoer vises på tv eller på nettet.
Obs: Herunder er der eksempler på 3 forskellige typer musikvideoer. Man kan dog sagtens finde musikvideoer, som er blandinger af de forskellige typer.
1. Den lyriske musikvideo
Den lyriske musikvideo er sat sammen af sanseindtryk, stemninger, symbolik og metaforer (billedsprog). Den fortæller derfor ikke en sammenhængende historie.
Den lyriske musikvideo er ofte eksperimenterende, fyldt med stemninger og “drømmende” billeder. Billederne kan være en slags fortolkning af sangens tema eller fungere som en tilføjelse til oplevelsen (et ekstra lag).
Det kan fx være en brændende bil, dansende piger på stranden, en solopgang, folk som går i en mørk skov, en rapper i en dyr bil, animationer af mønstre/figurer, dominerende farver osv.
Eksempler på lyriske musikvideoer:
2. Den narrative musikvideo
Narrativ betyder fortællende. Den narrative musikvideo har derfor en handling, der underholder og fortæller en historie til publikum. Ligesom andre fortællinger har den ofte en begyndelse, en handling og en slutning.
Kunstneren kan være:
- 1. personfortæller, hvor man kan se kunstneren optræde eller synge i handlingen.
- 3. personfortæller: hvor kunstneren synger “ved siden af” handlingen.
Eksempler på narrative musikvideoer:
3. Den performative musikvideo
Show-videoen
“Show” er en blanding af sceneoptræden og illustration af sangens tema gennem billeder: Fx klipper man til en historie eller til scener og kulisser, som hænger sammen med sangens tema.
Eksempler på “show”-musikvideo:
Koncert-videoen
En musikvideo kan også være en optagelse fra en koncert, hvor man har klippet forskellige kameravinkler sammen, og måske lagt lyden fra en studieoptagelse hen over filmen. Der kan også være brugt fx filmeffekter, farvefilter, slow-motion eller andet ind over videoen for at forstærke det visuelle udtryk. I denne type video er kunstnerens optræden i centrum.
Eksempler på “koncert” – musikvideo: